Kockar lär barn äta varierat

Internationella kockdagen 20 oktober: Vill inspirera barn att äta nyttigt

Den 20 oktober är det internationella kockdagen som firas världen över. Dagen är bland annat till för att inspirera barn till goda matvanor genom att göra hälsosam mat god och spännande. Många barn äter bara ett fåtal rätter. Ett beprövat sätt att få barn att äta mer varierat är att låta dem vara med i matlagningen.

Äter ditt barn bara några få maträtter. Här är några tips hur du får barnet att äta mer varierat:

1.Barn tenderar att äta mer hälsosam mat när de får hjälpa till att förbereda maten. Detta visar forskning från Nestlé Research Institute. Hitta lämpliga arbetsuppgifter som dina barn kan hjälpa till med. Att skölja, rensa eller mosa är aktiviteter som många barn tycker om att hjälpa till med.

2. Försök att inte oroa dig för röran som uppstår när barnen är med i köket. Låt dem vara kreativa. Barnen kan också hjälpa till att städa när middagen är över.

3.Uppmuntra dina barn att vara fantasifulla i köket. Ge dem fritt spelrum att dekorera sina bakverk eller uppmuntra dem att skapa en regnbågsfruktsallad eller annat med många olika färger.

4.Förvandla matlagningen till en tävling för att se vem som kan göra med den bästa formen. Men kom ihåg alla är en vinnare eftersom alla får njuta av den färdiga rätten.

5.Matlagning med barn är en möjlighet att undervisa i viktig livskunskap. Du kan prata om matematik när ni mäter upp ingredienserna eller skär upp en pizza. Hygien och livsmedelssäkerhet när du lär barnen att tvätta händerna eller sunda matvanor när du förbereder och planerar er måltid.

6.Köket är ett bra ställe att tillbringa mer tid med dina barn och ingen tjusig utrustning eller dyra medlemskap krävs. Att baka kakor med barnen kan göra en vanlig eftermiddag till en extraordinär upplevelse. Att umgås samtidigt som man skapar läckra godsaker tillsammans kan skapa minnen som räcker hela livet.

7.Gör den nyttiga maten attraktiv för barn genom att lägga upp den på ett kreativt sätt. Skapa former, bilder eller mönster med maten eller dekorera kanten av tallriken. Enkla knep kan göra skillnad när barn ska lära sig äta mer varierat. Djur och ansikten är alltid populärt och broccoli och blomkål är utmärkta träd. Eller varför inte låta barnen skära paprika och gurka med kakmått, till intressanta former som hjärtan, stjärnor och diamanter.

Att få barn att äta varierat och pröva nya saker kan vara en utmaning, ett bra sätt att tackla problemet är att inkludera dem i matlagningen. Bland barn som deltar i matlagningen är matneofobi inte lika utbrett, dvs de är mindre rädda för att pröva nya maträtter. Dels är det kul och enkelt om ett barn är öppet för nya smaker och former, men det är även hälsosamt att äta varierat eftersom intaget av olika näringsämnen breddas.

- Eftersom jag vill att mina barn ska dela mitt intresse för att laga god och hälsosam mat har jag involverat alla sen de var små. Minstingen, som knappt kan gå, har en ”egen” kökslåda längst ner med spännande och harmlösa köksföremål. 3-åringen vill ofta blanda ett eget recept och 5-åringen lär sig skära med kniv.För att inspirera barn att laga mer mat har vi på Nestlé därför anlitat kockarna på Orangeriet i Ängelholm att lära barnen till våra anställda att laga en god måltid. Detta gjorde vi lördagen innan kockdagen. Det här är en del av vårt globala Healthy Kids program som genomför liknande projekt i olika länder över hela världen. Per Frank, hälsoansvarig på Nestlé.

När man lagar mat ihop med barn kan kreativitet hålla intresset vid liv. Inför Internationella kockdagen den 20 oktober har organisationen Världskockarna har ingått ett partnerskap med Nestlés «Healthy kids» under temat "Super heroes". Hälsosamma recept från hela världen har utvecklats av kända kockar med fokus på att göra hälsosam matlagning roligt och engagerande för barn.

Healthy kids:
Nestlé Healthy Kids är ett globalt program lanserat för att höja barns kunskap om kost och hälsa och främja fysisk aktivitet bland barn i skolåldern runt om i världen. Programmet pågår i drygt 80 länder. I Sverige drivs «Healthy kids» genom att Nestlé sponsrar organisationen «En frisk generation» där skolbarn tillsammans med sina familjer får lära sig vikten av goda kostvanor och motion.

För mer information kontakta:

Annelie Barkelund, Nestlé. Mail: annelie.barkelund@se.nestle.com

Nestlé är världens största matföretag och också det företag som investerar mest i forskning om mat (15 miljarder kronor). Företaget är branschledande i hållbarhet enligt ett flertal oberoende externa granskande institut och index. Nestlé finns i 189 länder världen över och de 328 000 medarbetarna arbetar för Nestlés mål att förbättra livskvaliteten och underlätta till ett hälsosammare liv. Nestlé erbjuder en mängd produkter och tjänster för människor och deras djur genom hela livet. Företaget har över 2000 varumärken med ikoner såsom Nescafé, Nespresso, Purina djurmat, Nestlé barnmat, Cheerios och Kit Kat samt lokala varumärken som Zoégas. Nestlés huvudkontor ligger i Vevey i Schweiz där företaget grundades för mer än 150 år sedan.