FEAB ökar säkerheten med hjälp av Net 1

FEAB, Falbygdens Energi AB, har börjat utrusta sina fältmontörer med hjälmkameror. Genom att överföra tal och video i realtid från montörerna kan FEAB öka säkerheten vid underhållsarbeten och felavhjälpning. Konceptet bygger på livestreaming över Net1s mobila bredband.

Utöver förbättrad säkerhet i arbetena för montörerna ger hjälmkamerorna även tydligare information till kunderna vid till exempel störningar i elnätet.

Sedan tidigare använder FEAB Net 1s teknik och utrustning till sina fordon, för mätning och fjärrstyrning.

Se exempel på oredigerade filmklipp nedan:

Jonas Lindqvist, Key Account Manager, Net 1
E-post: jonas.lindqvist@net1.se

Lars Ohlsson, VD, Falbygdens Energi AB
E-post: lars.ohlsson@goteborgenergi.se

Om Net 1

Net 1 erbjuder mobilt bredband, IP-telefoni och M2M-lösningar till privatpersoner och företag.

Net 1 är unikt med att använda NMT 450-frekvensen och täcker över 95 procent av Sveriges landyta samt täcker upp till 12 mil ut från kustlinjen. Det gör Net 1 till det självklara valet för gles- och landsbygdsbor samt för företag med verksamhet utanför tätort - alla ska ha möjligheten att leva och verka där de vill.

Nätet levereras av Ericsson och statliga Teracom ansvarar för driften. Bland Net 1s företagskunder finns Vattenfall, SCA, Sveaskog, Ambulans och Sjöräddning. Net 1 är även samarbetspartner till bland annat LRF Samköp och ICT Trafikverket. För mer information se www.net1.se

Net 1 är en del av AINMT Holdings AB. Förutom Sverige har AINMT Holdings AB verksamhet i Danmark, samt i Norge under namnet ice.net. För mer information se www.ainmt.com.

Om Falbygdens Energi AB

Falbygdens Energi (FEAB) levererar el, fjärrvärme och bredbandsnät till dig som lever och arbetar i Falköping med omnejd. Vi bygger vidare på vår starka lokala förankring genom att introducera ny och effektiv teknik för att göra livet tryggare, bekvämare och miljövänligare för våra kunder på Falbygden.

FEAB ägs av Göteborg Energi Nät AB och  driver i dag utvecklingsprojekt med hjälp av medel från Energimyndigheten, Elforsk och Göteborg Energi AB(FOU) inom programmet Smarta Elnät Innovation. Inriktning på projekten är anslutning av förnybar energi i form av vindkraft och bioenergi samt energilagring.