Mobilt bredband utmed hela Hurtigruten

Telekomoperatören Ice Norge AS (Net 1 i Norge) skrev för ett tag sedan avtal med Hurtigruten i Norge om att leverera en mobil bredbandslösning till färjorna.

Bakgrunden ligger i nätets unika kusttäckning som sträcker sig upp till 12 mil från kusten och som hädanefter möjliggör för passagerarna att surfa under hela resan vilket tidigare inte varit möjligt. Samtidigt möjliggör täckningen att personalen kan sköta och hantera de företagsspecifika applikationerna utan avbrott.

Net 1 erbjuder bredband och telefoni till privat- och företagsmarknaden i Sverige, Norge och Danmark. Net 1 är unikt med att använda NMT 450-frekvensen och täcker över 95 % av Sveriges landyta och upp till 12 mil ut från kustlinjen. Det gör Net 1 till det självklara valet för gles- och landsbygdsbor samt för företag med verksamhet utanför tätort.

Net 1s nät levereras av Ericsson och statliga Teracom ansvarar för driften. Bland Net 1s nöjda företagskunder finns bland andra: Vattenfall, SCA, Sveaskog, Polis, Ambulans och Sjöräddning. Net 1 är även stolt samarbetspartner till LRF Samköp. Företaget har varit verksamt sedan 2003 och ägs sedan 2009 av Access Industries.

För mer information, besök: www.net1.se

• Telekom