Net 1 i strategiskt samarbete med BAMM

Ett tiotal mil norr om polcirkeln ligger den lilla orten Björkliden. Det är här som fjällorienteringstävlingen BAMM, Björkliden Arctic Mountain Marathon, årligen genomförts sedan 1994. BAMM, som i år går av stapeln 17-18 augusti, är en tvådagars löpartävling i svensk fjällmiljö för tvåmannalag med övernattning på fjället. Årets tävling är större än någonsin och startfältet består av bland andra Marcus Hellner.

Området där tävlingen går ligger avlägset. För att göra BAMM tillgänglig för fler har man tittat på att sända den över nätet. BAMM vände sig till Net 1 eftersom de är de enda som erbjuder täckning för mobilt bredband i området. Första året innebär samarbetet tester av fjärröverföring av stämplingar vid kontroller och videoöverföring. Om testerna faller väl ut kommer den trådlösa kommunikationen att utökas under nästa års tävlingar för att underlätta för arrangören, öka säkerheten för deltagarna samt göra det intressantare för publiken att kunna följa tävlingen över nätet.

Net 1 täcker totalt 95 procent av Sveriges landyta vilket möjliggör mobilt bredband även i svårtillgängliga områden som exempelvis den svenska fjällkedjan.

Se www.bamm.nu för mer information om tävlingen.

För mer information, kontakta: Angelica Zwahlen, Kommunikations- och PR-ansvarig på Net 1
E-post: angelica.zwahlen@net1.se
Telefon: 0708-93 23 80

Net 1 erbjuder bredband och telefoni till privat- och företagsmarknaden i Sverige, Norge och Danmark. Net 1 är unikt med att använda NMT 450-frekvensen och täcker över 95 % av Sveriges landyta och upp till 12 mil ut från kustlinjen. Det gör Net 1 till det självklara valet för gles- och landsbygdsbor samt för företag med verksamhet utanför tätort. Net 1s nät levereras av Ericsson och statliga Teracom ansvarar för driften. Bland Net 1s nöjda företagskunder finns bland andra: Vattenfall, SCA, Sveaskog, Polis, Ambulans och Sjöräddning. Net 1 är även stolt samarbetspartner till LRF Samköp. Företaget har varit verksamt sedan 2003 och ägs sedan 2009 av Access Industries. För mer information, besök: www.net1.se