Rikstäckande M2M-lösningar

Multicom Security och nätleverantören Net 1 har ingått avtal om partnerskap när företaget lanserar Net 1 M2M Partnerprogram. Genom samarbetet kan Multicom Security erbjuda lösningar med två separata nät och därigenom säkra upp att det alltid finns förbindelse och att den når ut till glest befolkade områden.

Multicom Securitys mobildatatjänster erbjuder tillförlitlig och säker mobil dataöverföring mellan maskiner och enheter som befinner sig lågt ifrån varandra eller på svårtillgängliga platser. Tillförlitligheten ligger i att erhålla största möjliga täckning med god redundans och säkerheten att kommunikationsvägen är skyddad så att enbart behöriga användare kan nå enheterna. Användningsområdena för kommunikationen är oändliga, och används till allt ifrån fastighetsautomation och processtyrning inom industrin, till trafikinformationssystem, snöförsörjning av skidanläggningar och kommunikation i räddningsfordon.

– Genom samarbetet med Net 1 har vi en utmärkt lösning för kunder med höga krav och behov av alternativa framföringsvägar. Net 1s nät har täckning där andra inte har det, och med två separata nät istället för ett starkt nät har vi ett mycket potent erbjudande då vi kan optimera och ta fram en komplett trådlös kommunikationslösning, säger Torbjörn Ferndahl, Försäljnings- och Marknadschef på Multicom Security.

Net 1s M2M Partnerprogram är en sammanslutning av företag inom olika områden, från hårdvara till tjänster där Multicom ingår och är den part som står för kommunikationsöverföringstjänster inom larm och säkerhet.

– Vi har länge haft Sveriges största täckning och ett mycket tillförlitligt nät. Med partnerprogrammet kan vi nu erbjuda ett helhetsåtagande inom M2M som kommer att förenkla M2M-utbredningen i Sveriges mindre befolkade områden, säger Linus Jönsson, VD på Net 1.

Tobias Kvick
Presskontakt, Multicom Security AB
tobias.kvick@multicomsecurity.se

Ann Winitsky
Marknadschef, Net 1
ann.winitsky@net1.se

Om Multicom Security
Multicom Security är ett ledande företag inom övervakade larm och mobila datatjänster i Skandinavien. Sedan början av 1970-talet har vi hjälpt företag och organisationer att säkerställa överföring av kritisk information. Våra tjänster skyddar liv, egendom och samhällskritiska funktioner samt effektiviserar arbetsflöden. Multicom Security äger och driver Multicomnätet, ett övervakat fast larmnät. Mer information finns på www.multicomsecurity.se

Om Net 1
Net 1 erbjuder mobilt bredband, IP-telefoni och M2M-lösningar till privatpersoner och företag.

Net 1 är unikt med att använda NMT 450-frekvensen och täcker över 95 procent av Sveriges landyta samt täcker upp till 12 mil ut från kustlinjen. Det gör Net 1 till det självklara valet för gles- och landsbygdsbor samt för företag med verksamhet utanför tätort - alla ska ha möjligheten att leva och verka där de vill.

Nätet levereras av Ericsson och statliga Teracom ansvarar för driften. Bland Net 1s företagskunder finns Vattenfall, SCA, Sveaskog, Ambulans och Sjöräddning. Net 1 är även samarbetspartner till bland annat LRF Samköp och ICT Trafikverket. För mer information se www.net1.se

Net 1 har verksamhet i Sverige och Danmark, samt under namnet ice.net i Norge, och är en del av AINMT Holding AB. För mer information se www.ainmt.com

• glesbygd
  • täckning