Blogginlägg -

And the Oscar goes to… filmbranschen för produktionen av stora blockbusters och stora mängder data

Internationella storfilmer, Golden Globe-vinnare och Oscarsnomineringar: Den kreativa industrin går från klarhet till klarhet. När årets Oscarsgala visar upp det bästa inom film, animation, foto och visuella effekter, kan vi se att filmskapande har tagit stormsteg framåt - och detta är delvis på grund av den ständigt ökande roll som teknik spelar i produktionen.

Datamängderna exploderar tack vare IMAX, 4k och 3D

Men alla de häftiga specialeffekter och animerade storfilmer kommer med en viktig förutsättning: data. Och självklart hur den lagras och skyddas. Filmer blir mycket större och ur en datasynpunkt så bidrar CGI, 3D, 4k, IMAX och lokaliserade versioner till den ökade mängden data som filmbranschen producerar. Något man inte tänker på är att 3D-filmer genererar dubbelt så mycket data i och med att de i princip kräver två kopior av filmen: en för varje öga.

Dessutom använder filmmakare i allt större utsträckning stora mängder data för att göra sina filmer mer framgångsrika och lönsamma. Det har kommit till den grad att data hjälper dem att välja de bästa manusförfattarna, regissörerna och skådespelarna. Ovanpå detta använder fler och fler användare molnbaserade tjänster för att prenumerera på filmtjänster eller lagra det privata filmbiblioteket. Därför förutspås branschen generera uppemot 100 petabyte data per år från 2017, hela fyra gånger mer än under 2012.

Nu är en av de största utmaningarna just hur och var man ska lagra all denna data. Tesco i Storbritannien är ett typexempel på problem som företag får när de ska lagra och skydda allt större datamängder. Storbritanniens största butikskedja upptäckte att datorkraften och lagringskapaciteten inte var tillräcklig för Blinkbox, den egna online-tjänsten för försäljning och uthyrning av film. Tesco placerade därför Blinkbox i molnet genom Microsoft Azure. Det återstår att se hur Blinkbox nya ägare Talk Talk kommer att hantera datalagring, men att få till en hög kundnöjdhet är helt avgörande.

Alla molnets fördelar utan att äventyra säkerheten

NetApp har varit avgörande i att hjälpa ett antal företag inom detta område att uppnå större lagringseffektivitet och ge användare och kunder snabbare tillgång till filmer och tillämpningar on-demand. Förutom de över 275 tjänsteleverantörer som redan har förlagt sina molntjänster hos NetApp samarbetar företaget även med hyperscale-molnleverantörer såsom Amazon Web Services (AWS), Microsoft Azure och IBM SoftLayer för att ge organisationer en säker lösning vid sidan om molnet. Med NetApp Private Storage for cloud lagras data säkert i ett samlokaliserat datacenter med låglatent anslutning till leverantören av Hyperscale-lagringen. Det ger kunderna alla molnets fördelar utan att behöva äventyra datasäkerheten.

Det är nu tekniken utvärderas för att se till att rätt infrastruktur finns på plats för att hantera de kraftigt ökande datakraven filmer för med sig. Filmer är en integrerad del av vårt dagliga liv - alla älskar att gå på bio och tillbringar mycket tid på att se på film strömmad från olika online-tjänster. Detta är inte en bransch som är på väg att försvinna, men den behöver anpassas och utvecklas för att ligga linje med tekniken den använder för att uppfylla en ständigt växande efterfrågan på innehåll.