Data bakom dejting: kan data verkligen ersätta kemi?

Det finns uppskattningsvis 5 000 dejtingtjänster i Europa och uppskattningsvis 91 miljoner människor runt om i världen använder dejting-appar. Det råder ingen tvekan om att den moderna världen och de sociala normerna har skiftat så att nätet och algoritmer i appar nu är ett acceptabelt - och ofta uppmuntrat - sätt att möta en framtida partner. Det är användardata som driver framgången för dessa matchningar och hjälper till att hitta den perfekta partnern. Dessa data har lagt grunden för moderna dejtingvanor. Hur kan dessa dejtingsajter säkerställa att de hanterar och använder dessa data på bästa möjliga sätt, samt att se till att de är ordentligt skyddade? Slutligen, vad betyder den värdefulla valuta som personuppgifter faktiskt är för de sociala normerna nu och i framtiden?

Varje online- och app-baserad dejtingtjänst försöker särskilja sig från konkurrenterna för att dra nytta de många lukrativa marknader som finns inom området. Oavsett om de är inriktade på unga, gamla, den professionella eliten eller en specifik religion är det en sak varje tjänst har gemensamt. De använder alla en serie av algoritmer för att analysera varje användares data i syfte att göra bästa möjliga matchning baserat på demografi och gemensamma intressen.

Dejtingsajten OkCupid, som är välkänd för dess dejtingbaserade datainsikter, har presenterat några intressanta trender baserat på sina tolv år i branschen. Exempelvis tenderar alla användare att ljuga om sin längd där den genomsnittliga personen var fem centimeter kortare än de uppgav.

En fråga som dessa plattformar ger upphov till berör säkerheten - vi har alla hört skräckhistorier om falska profiler och bedragare. Men det är inte bara personlig säkerhet som bör övervägas utan även datasäkerhet. Hur lagrar och hanterar dessa dejtingsajter användardata? Den goda nyheten är att det finns rättsliga organ på plats som reglerar hur företag hanterar användarnas data. Enligt EU-förordningen måste företag som samlar in och hanterar data genomföra tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa en säkerhetsnivå som är "i förhållande till de risker som är förknippade med behandlingen och arten av de uppgifter som skall skyddas".

Dessa föreskrifter kommer snart att skärpas genom ändringar i EU:s dataskyddsförordning. Även om detaljerna i förordningen ännu inte ratificerats är ett av de områden som anges att individer kan begära att deras uppgifter ska tas bort under en "rätten att glömmas bort"-klausul. Alla som arbetar med datacenter eller IT vet att det är en omfattande och svår uppgift att eliminera alla spår av specifika data. Detta blev allmänt känt när data från Ashley Madison läckte, vilket fick tusentals användare att radera sina konton.

För dejtingsajter kommer det att vara viktigt att se till att de efterlever reglerna och hanterar användardata korrekt, alternativet är böter på fyra procent av företagets intäkter. Påföljderna är något företag bör undvika till varje pris. För dejting-appar och -sajter, precis som för alla andra företag, innebär detta att ha datahanteringsregler och ett effektivt dataskyddsprogram på plats.

Oavsett om de lagrar användardata lokalt eller med en extern privat eller publik molnleverantör bör de utvärdera och försäkra kunder att data samlas in, bearbetas, nås, delas, lagras, överförs och säkras i enlighet med lagar och förordningar. Det håller användarnas personliga information säker och låter dem radera den när de bestämmer sig för att avsluta sin online-dejting. NetApps lagringsoperativsystem Clustered Data ONTAP är ett exempel som kan användas över molnet och den lokala infrastrukturen för att skapa ett Data Fabric som fungerar som ett enda system. Det innebär att data lättare kan hanteras och kontrolleras.

Det finns definitivt en viss sanning i att dessa dejtingsajter minskar antalet grodor du måste kyssa innan du möter den rätta men gör de verkligen mer än så? Kan de verkligen hjälpa dig hitta din stora kärlek? För alla de människor som talar om att online- och app-baserade dejting är ett slöseri med tid finns det många fler som kommer att berätta om hur de har hittat den rätte och i vissa fall gift sig. eHarmony har till exempel legat till grund för mer än två miljoner lyckliga äktenskap. Antalet skilsmässor är mindre än fyra procent, vilket är betydligt lägre än genomsnittet på 44 procent i Europa och 53 procent i USA.

Tack vare en sofistikerad kombination av psykologisk profilering, data, algoritmer och marknadsföring värderas online-dejtingbranschen till över 1,5 miljarder euro. Så länge alla data den genererar kan hanteras och säkras på rätt sätt finns det ingen anledning till varför branschen inte kan fortsätta att vara lika framgångsrik som alla dess lyckliga-i-alla-dagar-matchningar.

• dataskyddsförordning eu
  • data