Fem egenskaper för framtidens systemadministratörer

Systemadministratörer är superhjältarna i organisationens IT-infrastruktur. De är proffsen som designar system som fungerar. De övervakar och underhåller IT-infrastrukturen så att den presterar som den ska. De samlar in och utvärderar information för att identifiera potentiella problem innan de uppstår. Det är även de som hanterar och upptäcker säkerhetsbristerna. Listan är i princip oändligt lång men kortfattat så är de mångsysslare som gör lite av varje men som bidrar med mycket till allting.

World Economic Forum har förutspått att 35 procent av de viktigaste färdigheterna inom IT inte kommer att vara relevanta inom fem år. Precis som IT-världen förändras runt omkring oss förändrar och anpassar sig även systemadministratörerna. Nedan finns fem viktiga egenskaper som framgångsrika systemadministratörer behöver för att kunna hantera IT-framtiden som närmar sig.

1.Anpassningsbar

Automation skapar en snabb förändring i IT-världen vilket kräver anpassning till nya kunskaper och krav. Automation eliminerar behovet av manuella operationer som en gång var en central del av den traditionella systemadministratörens färdigheter. Systemadministratörer som kan anpassa sig och släppa taget om de uppgifter som kan skötas av automatisering kan bli viktigare och mer värdefulla för organisationer. Anledningen till detta är att de istället kan fokusera på affärsfrågor och skapa värde för verksamheten och inte bara vara en person som underhåller tekniken.

2.Affärsfokuserad

Data blir allt tydligare det livsblod en digital verksamhet lever på. Det drivs av sociala medier, mobila tillämpningar, analys- och molnapplikationer samt analys- och molnteknik. Organisationer letar efter sätt att få bättre insikter och hitta nya affärsmodeller baserade på dessa. Detta kräver ett affärsfokus från systemadministratören. Det är inte bara rätt teknik som måste finnas på plats för att skydda och hantera data, systemadministratören måste även lägga mer tid och fokus på de som vill ha all denna data och hur man bäst levererar den.

3.Organiserad och prioriterad

Företagen introducerar fler och fler nya tillämpningar som behöver prioriteras. Som exempel kan nämnas banker som alltmer kör sin kundkontakt via mobila banktjänster, inköp via online-portaler och taxi som kan bokas och spåras via en app på telefonen. Att ha ett ramverk för att förstå vad som är viktigt och vad som är brådskande är nyckeln. Det finns en skillnad mellan vad som är brådskande och vad som är viktigt. Medan en mobilapp kan vara viktig att tänka på, om den plötsligt är offline blir den nu även brådskande. Att förstå detta hjälper dig att avgöra vilka problem du hanterar först.

4.Öppet sinne

Douglas Adams skrev en gång, "Allt som redan finns i världen när du föds är bara normalt. Det som uppfinns därefter och fram till din trettioårsdag är otroligt spännande och kreativt och med lite tur kan du göra en karriär av det. Allt som uppfinns efter det att du fyllt trettio går tvärs emot naturens ordning och innebär början på slutet för civilisationen som vi känner den, tills det att det har funnits i cirka tio år då det sakta men säkert visar sig att egentligen vara okej.". Bara för att du inte uppfattar värdet av något betyder inte det att det inte har ett värde. Att hålla ett öppet sinne är nyckeln till att hitta nya insikter eller till och med nya affärsmodeller.

5.Uppfinningsrik

Fantastiska systemadministratörer letar efter nya sätt att utföra uppgifter. Använd test- och utvecklingsaktiviteter som ett exempel där vi vet att organisationer ofta vill göra dem snabbare och med fler iterationer. Idag har du kanske ett system för att stödja detta med en hastighet som har varit tillräcklig. En uppfinningsrik systemadministratör kan nyttja AWS, Azure eller någon annan av Hyperscale-leverantörerna för att avlasta denna process. Det kan potentiellt leda till stora kostnadsbesparingar samt en ökning av hastigheten och möjligheter som du helt enkelt inte kan få från dina egna system.

Business Moment

Till systemadministratörerna där ute som läser detta, detta är ditt "Business Moment". Det föränderliga IT-landskapet innebär att du har förmågan att tänka på ett sätt som kan förvandla din verksamhet. Många företag missar det eftersom de inte har de verktyg och tekniker på plats för att prova ut tillräckligt många av de bra idéerna. Du har, utan att någon ger dig tillåtelse, en roll som du har ärvt att bokstavligen påverka ditt företag på ett sätt som du aldrig någonsin har haft tidigare. Du kan hjälpa ditt företag att hitta sitt "Business Moment", det är en moonshot-möjlighet eftersom du har infört alla de rätta systemen för att få det att hända.

• systemadministratör