Flash-lagring: Öka prestanda för dina affärstillämpningar och sänk driftkostnaderna för IT

Analysföretaget Techaisle identifierade i en rapport minskade budgetar och fortsatt kraftig datatillväxt som två av de största utmaningarna för företags verksamheter och IT under 2015. Datasäkerhet och kontinuitet i verksamheten var bland de fem mest nämnda ämnena i rapporten. Trots att dessa saker kräver ytterligare IT-investeringar måste företagsledare hitta sätt att minska driftkostnader, öka lönsamhet och få företaget att växa.

Istället för att se detta som ett problem har CIO:er en möjlighet att optimera den befintliga lagringsinfrastrukturen med hypersnabba lagringssystem baserade på flash-teknik. Flash-baserad lagring kan både minska de operativa kostnaderna och ge snabbare svarstider för affärstillämpningar. Den kan även ge bättre transaktionsprestanda för databaser så att företaget kan betjäna fler kunder och därmed öka intäkter för företaget. Detta hjälper företagsledningen att göra organisationen mer lönsam.

Siffror som analysföretaget IDC publicerade i januari 2015 visade att den globala marknaden för homogena flash-system samt hybridsystem under 2014 uppgick till 11,3 miljarder dollar. Utvecklingen i EMEA var speciellt imponerande med ett resultat på 3,1 miljarder dollar vilket motsvarar en tillväxt på 30 procent från år till år. I Tyskland var tillväxten 45 procent vilket gör landet till den näst största marknaden i EMEA efter Storbritannien. IDC förutspår att homogena flash-arrayer kommer att vara den huvudsakliga lagringsmiljön redan till 2018-2019. Under 2014 uppgick den marknaden till 1,3 miljarder dollar. Vi väntar med spänning på att inom kort få se siffrorna för 2015.

Varför Flash

Argumenten som driver försäljningen av Flash-system är uppenbara: Fördelarna är bland annat snabbare svarstider och lägre strömförbrukning. Till skillnad från hårddiskar som använder mekaniska komponenter, är kretsbaserad lagringsteknik betydligt mer energieffektiv. Enligt processortillverkaren Intel förbrukar en hårddisk upp till 18 watt vid läsning av data och 13 watt i viloläge. Flash-diskar behöver bara 8 watt för läsning och mindre än 4 watt i viloläge. Mindre ström skapar mindre värme och minskar behovet av luftkonditionering för lagringssystem. Därför har flashminne en omedelbar positiv effekt på den totala energibalansen i datacentret. I mindre IT-installationer kommer detta att ge medelstora företag möjligheten att använda energibesparingarna från lagring till att uppgradera datorkraften och få en mer kraftfull IT-infrastruktur utan att behöva ändra kylnings- och energidistribution.

Flash kan också bidra till att minska licenskostnaderna för affärssystem, som ofta baseras på antal processorer, genom att optimera lasten för processorkärnorna. I många fall är det möjligt att minska antalet aktiva processorer som krävs för att driva ett företags tillämpningar när du använder snabbare lagringssystem. Med den licensmodellen och mindre antal nyttjade processorkärnor kommer företagen att betala mindre i licensavgifter.

Kostnad kontra prestanda - Och vinnaren är: Flash

Det verkliga värdet av Flash-system framkommer när man jämför transaktionsprestanda för båda teknikerna i förhållande till inköpskostnaderna: Flash-lagring kan hantera fler affärstransaktioner per sekund än ett diskbaserat system. Nyinvesteringar i flash kan därför avskrivas mycket snabbt.

Ett räkneexempel visar hur snabbt konventionell hårddiskteknik når gränsen för sin kostnadseffektivitet. Låt oss anta att en hårddisk i en befintlig applikationsmiljö tillåter upp till 300 läs-/skrivoperationer per sekund (IOPS), till exempel för databastransaktioner i en e-handelsbutik. Om den här butiken expanderar snabbt kan det krävas en mer effektiv e-handelslösning, som kan behöva hantera tiotusentals IOPS under högtrafik. Denna ökning i prestanda kan endast stödjas av ett mycket stort antal hårddiskar. Utöver den ursprungliga investeringen tillkommer dessutom ökade kostnader för energi, kylning och datacenterutrymme.

En kompakt flash-lagringslösning i ett enda serverrack kan uppfylla dessa krav med betydligt lägre driftskostnader. Det finns en rad olika tillämpningar där flash visar ytterligare fördelar: Media- och underhållningsbranscherna kräver till exempel kraftfull lagringsteknik för videobearbetning. Ökningen av videoupplösning driver mängden data som måste bearbetas. En video med 4K-upplösning (4096 × 2160 bildpunkter) på 40 bildrutor per sekund ger upphov till dataset på flera terabyte per minut lagrad film. Med flash-lagring blir väntetiderna för inläsning och lagring av datafiler kortare och produktiviteten ökar. Detta ger mindre filmstudior den kapacitet de behöver för att prestera på samma nivå som stora mediehusen med en dyr toppmodern IT-infrastruktur.

Slutsats

Under de senaste 20 åren har IT-branschen upplevt en dramatisk ökning av datorkraft medan utvecklingen på lagringssidan hamnat på efterkälken. Flash justerar den ekvationen genom att tillföra mer kraft till datalagringsfunktioner. VD och CIO på medelstora företag bör se flash som ett mångsidigt verktyg för att möta deras krav på mer effektivitet i verksamheten.

• hybridlagring
  • it-kostnader