Teknikchefen förutspår 2017

Snart har 2016 gjort sitt och ett nytt år tar sin början. Vad kommer då 2017 att bjuda på vad det gäller trender inom teknikområdet? NetApps Senior VP & CTO, Mark Bregman, har en del insikter vi gärna delar med oss.

Data är den nya valutan

Med tanke på den snabba utveckling vi ser inom teknikområdet är det inte någon direkt överraskning att data spelar en allt större roll. Data har gått från att vara något du använder för att driva verksamheten till att i många fall bli själva verksamheten. Tillgång till data är absolut nödvändigt för att lyckas. Data ligger till grund för förändringar inom alla delar av företaget och nya typer av data kommer att bidra med förbättrade marknadsinsikter.

Nya modeller får fotfäste

Istället för lokala lösningar blir tjänster av alla de slag allt mer dominerande och detta kommer inte att försvinna. Vi kommer att få se ett helt nytt universum med tjänster där plattformar och ekosystem integreras med varandra vilket förenklar leverans av både data och de insikter som den insamlade informationen ger upphov till. Amazon Web Services är ett bra exempel på detta. AWS utvecklas kontinuerligt med nya tjänster.

Molnet som en katalysator och accelerator

Molnet kommer att bli ännu viktigare och allt fler företag kommer att integrera molnlösningar som en del i den egna IT-miljön. Tekniken finns redan på plats och det som kommer att göra att allt fler företag, helt eller delvis, flyttar data och tillämpningar till molnet är främst tre anledningar:

1. Enkel åtkomst till molninfrastrukturen
  2. Användningsbaserade konsumtionsmodeller
  3. En låg tröskel och stöd för innovation

Nya tekniker blir den nya standarden

Data som ny valuta kommer att driva på innovationen för att utvinna affärsvärdet ur densamma. Nichelösningar såsom DevOps kommer att bli allt vanligare i takt med att data blir allt viktigare för företag. Nya tekniker kommer även att minska friktionen för både förändringsarbete och möjligheten för människor att förflytta sig mellan företag eller projekt.

Ett bredare och mer dynamiskt omfång av hur data hanteras och lagras

Vi kommer att få se hyperkonvergerad infrastruktur som inte bara levererar enkelhet utan även flexibilitet och skalbarhet. Dessutom kommer 2017 bjuda på nya lagringstekniker och nätverk med betydligt högre bandbredder. För datahantering ser vi att tonvikten kommer att ligga på tjänster som kommer att vara både lätta att använda och lätta att tillgå.I en inte alltför avlägsen framtid kommer vi att få se lagringsteknik speciellt anpassad för arkivering samt bestående minnen (persistent memory) som inte tappar information om systemet stängs ned. Den snabba utvecklingen av lättanvända datahanteringstjänster kommer att göra det enklare att rulla ut dessa nya tekniker.

IT kommer även i fortsättningen att vara en konsumerad tjänst

För IT-användare kommer mycket att förändras till det bättre. Vi ser framför oss att tjänsterna förenklas så att de i mångt och mycket blir lika enkla att använda som en iPhone. Dessutom kommer hanteringen att läggas på användaren. Vi på NetApp tror vidare att integration mellan tillämpningar och tjänster kommer att fortsätta att öka. Mycket på grund av att det är just detta som både användare och företag efterfrågar.

• cto
  • 2017