Ericsson i intervju med Bloomberg Business om sexuella övergrepp på barn

The first alarm came within a week. It meant an Ericsson AB employee had used a company computer to view images categorized by law enforcement as child sexual abuse.

I veckan berättade Ericsson i en artikel i Bloomberg Business om deras arbete med att se till att deras IT-miljö och datorer inte används för att ladda ner eller titta på övergreppsmaterial. I artikeln säger Nina Macpherson, Ericsson’s chief legal officer bland annat:

“Our aim is not to become a law enforcement agency, but we want to get this stuff out of our system. It’s an unacceptable use of our networks, illegal, and against our policies.”

Ericsson har använt NetClean ProActive sedan 2011 och är en föregångare bland företag som tar sitt ansvar för att göra skillnad på allvar. Företag är en spegling av samhället, vilket innebär att statistiskt sett har varje företag med över 1000 anställda minst en person som tittar på övergreppsmaterial på arbetsdatorn.

Läs hela artikeln här.