Nyhet -

Mats Granryd på GSMA: "En självklarhet att blockera sexuellt övergreppsmaterial på barn"

I en intervju från NetClean-rapporten 2017 berättar Mats Granryd, Director General på GSMA, om varför blockering av sexuellt övergreppsmaterial på nätet borde vara en självklarhet.

—Sexuellt övergreppsmaterial på barn är en fråga som alla aktörer inom telekombranschen är medvetna om, och som branschen arbetar med på många olika sätt. GSMA har ett initiativ som heter Mobile Alliance Against Child Sexual Abuse Content där över hundra mobiloperatörer från 65 länder är medlemmar. Som medlem åtar man sig att arbeta med tre olika steg:

1. Notifiering av polis och åtgärder för att ta bort materialet från källan.
  2. Arbete för att stötta implementering av en rapporteringsmekanism, så som en hotline, i varje land där man är verksam.
  3. Att man, i alla länder där det är tillåtet, arbetar för att förhindra åtkomst till kända URL:er eller webbsidor med sexuellt övergreppsmaterial på barn. Detta görs utifrån listor från INTERPOL eller annan internationell organisation.

Kunskap och ”best practice”

—Ett viktigt uppdrag för oss framöver är att utbilda både bolag och myndigheter om problemet och vilka konsekvenser det får för de barn som drabbas. För bolag handlar det om att sexuellt övergreppsmaterial på barn är bevismaterial som måste hanteras på rätt sätt, för att skydda de barn som är med på bilderna och filmerna. Vi arbetar mycket med att dela erfarenheter med varandra inom alliansen för att ta fram ”best practice”. Utbildning av myndigheter handlar om att främja det ramverk som WePROTECT har tagit fram (WePROTECT Global Alliance Model National Response) och arbeta för att lagar och regler skrivs på ett sätt som är anpassat för den nya digitala eran.

Den största utmaningen

—De största utmaningarna framför oss handlar om att material flyttar till darknet och påverkan från andra teknologier som kan göra det svårt att upptäcka och komma åt materialet. Där tittar vi på hur vi kan hitta mönster och lägga pussel med den information vi har, för att förstå vilka händelser som indikerar att nätverk används för att dela övergreppsmaterial.

En miljard abonnenter

—Inom alliansen samarbetar vi även med bland andra INHOPE, IWF (Internet Watch Foundation), UNICEF, Child Helpline International och ICMEC (International Centre for Missing and Exploited Children). Det som våra medlemmar och alliansen gör har en tydlig positiv påverkan, tillsammans täcker alliansen över en miljard abonnenter.

Med det sagt måste vi självklart fortsätta och intensifiera arbetet med att förfina processer, se till att det finns hotlines på plats, arbeta med lagstiftare och mycket mer. Jag hade velat se att det var lagligt att förhindra åtkomst till sexuellt övergreppsmaterial på barn i alla världens länder. Det här är ingen svår fråga, det borde vara en självklarhet.