”ADHD – en tillgång”

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2010 07:00 CET

Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning, eller ADHD, är ett neuropsykiatriskt tillstånd som vanligtvis påverkar förmågan att fokusera och koncentrera sig på en uppgift. Men det finns även tillfällen då ADHD kan vara något positivt och en tillgång för individen. Det menar Anders Clarberg, psykiatrier och neuropsykiatriker.

– Den allra vanligaste föreställningen om personer som har ADHD är att de är hyperaktiva och att de kan ha svårt att fokusera på en uppgift i taget. Men det är viktigt att tillägga att ADHD även kan vara en tillgång och att det inte enbart är något negativt och jobbigt. Till exempel är det väldigt gynnbart i situationer som kräver spånande av nya idéer och i samarbete med andra. Även för en affärsman kan ADHD vara något positivt då man har stor nytta av den där extra energin, som inte alla andra har, säger Anders Clarberg, psykiatrier och neuropsykiatriker samt Netdoktors expert inom området ADHD.

Nu kan Netdoktors medlemmar och besökare få svar på sina frågor om allt som rör ADHD. På onsdag den 24 februari klockan 14.00 finns Anders Clarberg till förfogande och delar med sig av sin expertis i Netdoktors Expertchatt.

För de som inte har tillfälle att delta i chatten i realtid, finns det möjlighet att skicka in frågor i förväg. Hela chatten kommer sedan att publiceras på Netdoktor så att alla som besöker Netdoktor i framtiden kan ta del av innehållet.

Expertchatt om ADHD
”ADHD kan vara en tillgång”, intervjun med Anders Clarberg

För mer information
Ann-Charlotte Beckman, VD Netdoktor.se, telefon: 08-545 158 71, mobil: 070-954 78 60,
e-post: anbe@netdoktor.

Netdoktor.se är Sveriges ledande hälsoportal med cirka 500 000 besök varje månad och omkring 120 000 medlemskap inom 30 olika communities. Ett av dessa är Netdoktor ADHD som vänder sig till alla som har ADHD, har anhöriga med diagnosen eller som helt enkelt bara är intresserad av området. Området ADHD sponsras av läkemedelsföretaget Janssen-Cilag. Det redaktionella materialet är under oberoende kontroll av Netdoktor och dess medicinska experter.

Följ Netdoktor på Facebook: http://www.facebook.com/netdoktor.se
Följ Netdoktor på TWitter: http://www.twitter.com/netdoktor_se
Läs vår blogg: http://netdoktorbloggen.wordpress.com

Kommentarer (1)

Det låter väldigt trevligt och bra med lite informations spridning. Tänker netdoktor vara med och lyfta upp ADHD bloggarna som föredömligt exempel på friskvård och hur en större portal månar om de mindre, med kraften av sin stora kärlek?

- Rakel Add - 2010-02-22 20:29 CET