Den senaste kunskapen om skelettmetastaser lyfts i ny läkarutbildning

Då det på senare tid har gjorts stora framsteg inom bland annat behandlingen är det viktigt att vara uppmärksam på om en patient har skelettmetastaser. Förhoppningen är att NetdoktorPros nya läkarutbildningska snabba på handläggandet så att patienterna slipper svåra symtom. Det menar docent Henrik Lindman, som har faktagranskat utbildningen Vad vet du om skelettmetastaser?

Genom ett patientfall får deltagaren följa Anders, en 67-årig man som kommer på remiss från primärvården på grund av att man har noterat en misstänkt skelettmetastas i höger bäcken på en slätröntgen. Han har aldrig haft en cancerdiagnos och har tidigare varit frisk. Hur resonerar du? De fem lektionerna i tar både upp diagnos, behandling och uppföljning och ger den senaste kunskapen om skelettmetastaser.

– Det har utan tvekan gjorts stora framsteg inom både diagnostiken och behandlingen av skelettmetastaser. Genom att det idag finns bra behandlingar är det viktigt att vara uppmärksam på om patienten har skelettmetastaser, säger Henrik Lindman, docent och överläkare vid Onkologkliniken på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

–Det kan ske förbättringar vad gäller start av skelettstärkande behandlingar, många startas nog väl sent i sjukdomsförloppet. Förhoppningen är att denna utbildning kan snabba på handläggandet så att vi kan undvika de olika symptomen och oönskade händelserna kopplade till en patient med skelettmetastasering, fortsätter Henrik Lindman.

Han är faktagranskare av läkarutbildningen, som främst riktar sig till onkologer, urologer och lungläkare. Men även annan sjukvårdspersonal kan ha stor nytta av den.

Om läkarutbildningen om skelettmetastaser

Läkarutbildningen består av ett patientfall i fem delar, med kontrollfrågor följt av ett kortare resonemang kring de olika svarsalternativen. Det tar cirka tio minuter att genomföra utbildningen och alla svar är anonyma. För den som är intresserad skickar vi även ut fyra uppföljande mejl med bland annat checklistor.

Innehållet på VadvetduomSkelettmetastaser.se är sammanställt av NetdoktorPro och faktagranskat av Henrik Lindman, docent och överläkare Onkologkliniken vid Akademiska sjukhuset i Uppsala. Utbildningen genomförs med ekonomiskt stöd av Amgen AB.

Copyright Netdoktor.se AB 2018.

Mer information

För mer information, bilder eller intervjuer välkommen att kontakta Ann-Charlotte Beckman, VD på Netdoktor.se, telefon: 070-954 78 60, e-post: anbe@netdoktor.se

Netdoktor.se är Sveriges ledande hälsoportal med en miljon besök varje månad och 70 000 medlemmar. NetdoktorPro är ett medicinskt verktyg för läkare med 90 000 besök varje månad och 2 400 medlemmar.

Bakom Netdoktor står ett redaktionellt team av Sveriges ledande läkare, journalister och webbutvecklare som besvarar medlemmarnas frågor och erbjuder hälsonyheter, fakta och erfarenhetsutbyte via forum och bloggar. Det redaktionella materialet är under oberoende kontroll av Netdoktor och dess medicinska experter.

Netdoktor är ett företag inom Bonnier Healthcare.