Expertchatt om amning

På torsdag (23/7) klockan 15.00 medverkar Sofia Zwedberg, barnmorska med specialkompetens inom amning och mor- barnområdet på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna, i Netdoktors Expertchatt. Under 45 minuter ges medlemmar och besökare chansen att få svar på sina frågor om allt kring amning och vad man kan vänta sig som småbarnsförälder.

I dag är det inte ovanligt att folk skaffar barn efter 30-årsstrecket. Sofia Zwedberg, anser att det finns olika förklaringar till vad detta beror på. Bland annat tror hon att folk idag är mer angelägna om att planera och se till att ha utbildning, jobb och en god ekonomi innan de skaffar barn. Dock tycker Swedberg inte att det är idealiskt att skaffa barn efter att man fyllt 30 år.
- Rent biologiskt sett skulle jag vilja påstå att det inte är det bästa alternativet. Dels för att fertiliteten minskar och man blir styvare och stelare ju äldre man blir, vilket innebär att födseln kan bli lite jobbigare. Men en annan viktig faktor är att yngre personer har lättare att anpassa sig till ett barn, de är inte lika oroliga och ängsliga som de något lite äldre, säger Sofia Zwedberg.

Nu kan Netdoktors besökare få svar på sina frågor kring amning, om allt från hur mycket ett spädbarn normalt äter till hur man kan förbereda sig på bästa sätt om man väntar barn. På torsdag den 23 juli delar Sofia Zwedberg med sig av sina kunskaper i Netdoktors Expertchatt.

För de som inte har tillfälle att delta i chatten i realtid, finns det möjlighet att skicka in frågor i förväg. Hela chatten kommer sedan att publiceras på Netdoktor så att alla som besöker Netdoktor i framtiden kan ta del av innehållet.

* Expertchatt om amning
* Intervjun med Sofia Zwedberg om amning

För mer information, kontakta: Ann-Charlotte Beckman, VD Netdoktor.se Telefon: 08-545 158 71, mobil: 070-954 78 60, e-post: anbe@netdoktor.se

Netdoktor.se är Sveriges ledande hälsoportal med cirka 500 000 besök varje månad och omkring 85 000 medlemskap inom 29 olika communities. Ett av dessa är Netdoktor Barn som vänder sig till alla som har barn, väntar barn eller helt enkelt bara är intresserad av området. Bakom Netdoktor.se står ett redaktionellt team av Sveriges ledande läkare, journalister och webbutvecklare som besvarar medlemmarnas frågor och erbjuder hälsonyheter, fakta och erfarenhetsutbyte via forum och bloggar. Det redaktionella materialet är under oberoende kontroll av Netdoktor och dess medicinska experter. Chatten genomförs i samarbete med Familjeapoteket.

• närhet
  • trygghet