Expertchatt om depression

På onsdag den 21/10 klockan 16.00 medverkar Anders Berntsson, chefsöverläkare inom Psykiatri Nordöst på Danderyds sjukhus, i Netdoktors Expertchatt. Under 45 minuter ges medlemmar och besökare chansen att få svar på sina frågor om allt som rör depression.

I tider då hösten och vintern smyger sig på kan mörkret och yttre krav som jobb och skola påverka ens psykiska och fysiska hälsa. Anders Berntsson ger ett par enkla råd för att upprätthålla ett gott mod och undvika att bli hängig i onödan.

- Det finns vissa saker gemene man kan försöka ta till vara på som hjälper till att hålla psyket i skick. Det första är att se till att ha någon fysik aktivitet, man bör åtminstone försöka röra på sig tre gånger i veckan så att man blir fysiskt trött. Ta en rask promenad, cykla eller någonting annat som får dig att må bra. Den andra viktiga faktorn är att undvika allt vad droger innebär, som till exempel alkohol. Mår man dåligt eller känner sig lite nere blir allting bara värre genom att bruka alkohol, säger Anders Berntsson, chefsöverläkare inom Psykiatri Nordöst på Danderyds sjukhus.

Nu kan Netdoktors medlemmar och besökare få svar på sina frågor om allt som rör depression. På onsdag den 21 oktober finns Anders Berntsson till förfogande och delar med sig av sin expertis.

För de som inte kan delta i chatten i realtid, finns det möjlighet att skicka in frågorna i förväg. Hela chatten kommer sedan att publiceras på Netdoktor så att alla som besöker Netdoktor i framtiden kan ta del av innehållet.

Expertchatt om depression med Anders Berntsson
* "Depression kan drabba vem som helst", intervjun med Anders Berntsson

För mer information, kontakta: Ann-Charlotte Beckman, VD Netdoktor.se Telefon: 08-545 158 71, mobil: 070-954 78 60, e-post: anbe@netdoktor.se

Pressinformation
Netdoktor (http://www.netdoktor.se/) är Sveriges ledande hälsoportal med cirka 500 000 besök varje månad. Netdoktors mål är att förbättra folkhälsan genom upplysning och medicinsk information om hälsa, sjukdomar och medicin på ett språk som alla kan förstå. Samtliga tjänster är kostnadsfria och utarbetade av ett redaktionellt team med läkare, journalister och webbutvecklare. Netdoktor Depression är en community för alla som vill veta mer om depression, dess orsaker, behandlingar och vård. Här kan alla kostnadsfritt läsa fakta kring depression, diskutera med andra och blogga. Mötesplatsen har 30 000 besök per månad och omkring 8 000 medlemmar. Det redaktionella materialet är under oberoende kontroll av Netdoktor och dess medicinska experter.

• depression
  • deppig