Expertsvar om PMS i Netdoktors chatt

Netdoktors expert Birgitta Segebladh, överläkare vid kvinnokliniken och mödravårdsenheten i Uppsala, svarar på frågor om PMS och PMDS (premenstruellt dysforiskt syndrom) i en livechatt fredagen den 17:e februari klockan 13.00 på Netoktor.

Här har besökare och medlemmar möjlighet att få individuella expertsvar om PMS. Eller läsa vad andra frågar och vad experten svarar.

PMS eller PMDS?
Mellan 20-30 procent av alla kvinnor i fertil ålder har PMS och ungefär 3-5 procent av dessa har så pass svåra besvär att det påverkar det dagliga livet. Den svårare formen kallas för premenstruellt dysforiskt syndrom, PMDS.

– Kvinnor med PMDS har mer tydliga symtom som nedstämdhet, ångest, irritabilitet och humörsvängningar. Vissa kan ha så pass allvarliga problem att det faktiskt påverkar deras arbete, relationer och sociala liv. Sedan ska vi inte glömma att de med den mildare formen, det vill säga PMS, också kan känna sig något nedstämda eller labila i humöret, säger Netdoktors expert Birgitta Segebladh, överläkare vid kvinnokliniken och mödravårdsenheten i Uppsala.

Birgitta Segerbladh reder ut begreppen PMS och PMDS ytterligare i Netdoktors chatt. Den som inte kan delta i livechatten fredagen den 17:e februari kan redan nu ställa sina frågor >>

Chattens frågor och svar kommer att publiceras på Netdoktors fokusområde PMS. Här kan du också läsa mer om symtom, diagnos och behandling samt intervjuer. Medlemmar kan även diskutera och dela med sig av erfarenheter i forum och bloggar.

Läs även mer om Kvinnlig hälsa här >>

• smärta
  • depression
  • premensrtuell stress
  • premenstruella besvär
  • premenstruellt dysforiskt syndrom
  • premenstruellt syndrom
  • birgitta segebladh
  • pmds
  • pms

Netdoktor.se är Sveriges ledande hälsoportal med 500 000 besök varje månad och över 220 000 medlemskap inom 30 olika communities. Bakom Netdoktor.se står ett redaktionellt team av Sveriges ledande läkare, journalister och webbutvecklare som besvarar medlemmarnas frågor och erbjuder hälsonyheter, fakta och erfarenhetsutbyte via forum och bloggar. Fokus PMS sponsras av H.Lundbeck AB. Det redaktionella materialet är under oberoende kontroll av Netdoktor och dess medicinska experter. Netdoktor driver även NetdoktorPro – medicinskt verktyg för läkare.