Kunskapen om hjärtsvikt behöver öka

Hjärtsvikt är vår dödligaste folksjukdom och en av få hjärtsjukdomar som ökar i västvärlden. I dag beräknas 250 000 svenskar ha hjärtsvikt, de flesta är över 75 år. För att bidra till ökad kunskap och till att fler med symtom söker vård startar Netdoktor i dag upplysningskampanjen Harduhjärtsvikt.se.

Hjärtsvikt är en livslång sjukdom som innebär att hjärtats pumpförmåga är nedsatt. Detta ger upphov till olika symtom beroende på vilken del av hjärtat som sviktar. Det är vanligt att personer med hjärtsvikt får andnöd vid ansträngning. Sjukdomen kan också visa sig genom svullna ben, eller vätskeansamling i kroppen. En rad olika andra sjukdomar och tillstånd kan utlösa hjärtsvikt, som exempelvis ett flertal hjärtsjukdomar, högt blodtryck och diabetes.

Symtomen vid hjärtsvikt kan vara diffusa och varierande vilket ofta medför att diagnos och behandling försenas. Studier har också visat att det finns ett mycket stort mörkertal med personer som har nedsatt pumpfunktion i hjärtat, men som inte fått diagnosen hjärtsvikt.

– Det behövs mer kunskap om hjärtsvikt så att fler som känner symtom söker vård. Därför är det värdefullt med en upplysningskampanj om vilka symtom man ska vara uppmärksam på. Det är viktigt att så tidigt som möjligt sätta in behandling som kan ge längre överlevnad och bättre livskvalitet, säger Michael Melin, biträdande överläkare, Hjärtkliniken, Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge, och Netdoktors expert för upplysningskampanjen.

Upplysningskampanjen Harduhjärtsvikt.se riktar sig till personer som har fått diagnosen hjärtsvikt, till personer som känt symtom som skulle kunna bero på odiagnostiserad hjärtsvikt, samt anhöriga.

Fakta om hjärtsvikt

• Vid hjärtsvikt är hjärtats pumpförmåga nedsatt, vilket främst kan leda till andfåddhet, bensvullnad och allmän trötthet.
  • Hjärtsvikt är vår dödligaste folksjukdom och kräver livslång behandling.
  • Hjärtsvikt är ett vanligt tillstånd i den äldre befolkningen, och en av få hjärtsjukdomar som ökar i västvärlden.
  • Man beräknar att två till tre procent av befolkningen är drabbad, vilket innebär att omkring 250 000 personer i Sverige har kronisk hjärtsvikt.
  • Uppskattningsvis har tio procent av alla svenskar över 75 år hjärtsvikt.
  • Kvinnor och män drabbas i ungefär lika stor utsträckning, fast kvinnor insjuknar vanligen omkring tio år senare än män.
  • Hjärtsvikt är en fortskridande sjukdom, men effektiv behandling av symtomen kan dock bromsa sjukdomen och förbättra livskvaliteten betydligt.

Om kampanjen

Med upplysningskampanjen Harduhjärtsvikt.se vill Netdoktor sprida kunskap om sjukdomen och hur diagnostik och behandling går till. Kampanjen vänder sig till personer som har hjärtsvikt, personer som har symtom på hjärtsvikt utan att ha fått diagnosen, samt anhöriga, vårdpersonal och allmänt intresserade. Upplysningskampanjen omfattar ett kunskapstest och ett antal informationsmejl till intresserade deltagare. Testet och de uppföljande mejlen ska öka deltagarnas förståelse för hjärtsvikt.

Netdoktor har utformat allt innehåll och ansvarar för alla delar inom upplysningskampanjen. Samtliga texter är granskade av Michael Melin, biträdande överläkare, Hjärtkliniken, Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge.

Kampanjen uppbär ett ekonomiskt stöd från Novartis Sverige AB.

För mer information, bilder eller intervjuer, välkommen att kontakta:
Ann-Charlotte Beckman, VD på Netdoktor.se, tel: 08-545 158 71, 070-954 78 60, e-post: anbe@netdoktor.se

Om Netdoktor

Netdoktor.se är Sveriges ledande hälsoportal med 1,2 miljoner besök varje månad och 77 000 medlemmar. Bakom Netdoktor.se står ett redaktionellt team av Sveriges ledandeläkare, journalister och webbutvecklare som besvarar medlemmarnas frågor och erbjuder hälsonyheter, fakta och erfarenhetsutbyte via forum och bloggar. Det redaktionella materialet är under oberoende kontroll av Netdoktor och dess medicinska experter. Netdoktor driver även NetdoktorPro – medicinskt verktyg för läkare.

Netdoktor.se AB som äger och driver Netdoktor.se och NetdoktorPro.se, har sitt säte på Holländargatan 22 i Stockholm och drivs av dess grundare sedan 2002. I juli 2016 förvärvade Bonnier Business Media alla aktier i Netdoktor efter att varit minoritetsägare sedan 2010.

Källor:

Copyright Netdoktor.se AB 2017.

• hjärtsjukdomen hjärtsvikt
  • koll på hjärtsvikt
  • vad vet du om hjärtsvikt
  • michael melin