Netdoktor lanserar nytt område om Stomi

I Sverige finns det omkring 20 000 stomiopererade personer och det görs cirka 3 000 stomioperationer per år. De vanligaste orsakerna till att man får en stomi är cancer i tjock- och ändtarm eller en inflammatorisk tarmsjukdom.

En stomioperation kan i vissa fall vara en befrielse då patienten i fråga slipper ständiga problem med magen och oändligt många toalettbesök. Men det kan också vara väldigt påfrestande både fysiskt och psykiskt. I de flesta fall spelar stomiterapeuten en stor roll för patienten då frågorna ofta hopar sig kring vad en stomioperation innebär och hur det är att leva med en stomi.

Anne-Marie Hallén som är stomiterapeut vid SU/Östra, berättar för Netdoktor att det generellt finns ganska dåliga kunskaper om vad en stomi egentligen innebär, vilket bidrar till en ökad oro.

– Okunskap är väl alltid jobbigt. Det gör att man lätt målar upp bilder som egentligen inte alls stämmer överens med verkligheten. Sen är det lite tabubelagt att prata om urin och avföring vilket medför att en del upplever det jobbigt att berätta om sin stomi. Men den jobbigaste tiden brukar ändå vara innan man får en stomi eftersom en del måste springa på toaletten väldigt ofta och upplever det som väldigt skämmigt, säger Anne-Marie Hallén.

Från och med den 11 februari kommer Netdoktors medlemmar och besökare att kunna ta del av det nya innehållet om Stomi som är framtaget i samarbete med Riksförbundet för stomi- och reservoaropererade, ILCO.

Förutom diverse faktaartiklar och patientintervjuer kan man som medlem på Netdoktor dessutom delta i olika forum samt starta sin egna blogg.

Fokus: Stomi
”Stomiterapeutens betydelse”, expertintervju med Anne-Marie Hallén
”Tre operationer under en graviditet”, patientintervju med Therese Dicklén
”Stomioperation gav Eva livet tillbaka”, patientintervju med Eva Kindvall Vinkvist

För mer information
Ann-Charlotte Beckman, VD Netdoktor.se, telefon: 08-545 158 71, mobil: 070-954 78 60,
e-post: anbe@netdoktor.se

Netdoktor.se är Sveriges ledande hälsoportal med cirka 500 000 besök varje månad och omkring 120 000 medlemskap inom 30 olika communities. Bakom Netdoktor.se står ett redaktionellt team av Sveriges ledande läkare, journalister och webbutvecklare som besvarar medlemmarnas frågor och erbjuder hälsonyheter, fakta och erfarenhetsutbyte via forum och bloggar. Det redaktionella materialet är under oberoende kontroll av Netdoktor och dess medicinska experter. Fokus Stomi sponsras av företaget Coloplast AB.

• stomi
  • stomioperation