Netdoktors ”Fråga psykologen” är en succé

För drygt en månad sedan lanserades en ny tjänst på Netdoktor – ”Fråga psykologen” – och sedan dess har frågorna rasat in till psykologen Anne Grefberg.

-Att tjänsten är välbehövlig visste vi, men det blev helt klart en succé över förväntan, säger Ann-Charlotte Beckman, VD på Netdoktor.

Exakt hur många procent av befolkningen som besväras av psykisk ohälsa är svårt att säga, men uppskattningsvis räknar man med att mellan 20 – 40 procent av svenskarna lider av psykisk ohälsa och att mellan 10-15 procent av dessa uppskattas behöva behandling.

Enligt undersökningar från Socialstyrelsen och Sveriges Psykologförbund fastslås det att det råder brist på legitimerade psykologer och psykoterapeuter vid vårdcentraler. I synnerhet finns det också generellt för få utbildade och legitimerade psykologer med KBT-kompetens för att möta behovet på vårdcentralerna.

– Tjänstens succé är ett bevis på att fler psykologer behövs och att människor är i stort behov av att få prata med en professionell legitimerad psykolog om sin oro, sina besvär och problem, säger Anne Grefberg, som förutom att vara Netdoktors psykolog också driver det egna företaget Greatify AB.

Anne har bland annat besvarat frågor om oro, nedstämdhet, depression, stress, motivation och sociala problem. Läs frågor och svar här.

• netdoktor tjänster
  • fråga psykologen
  • psykolog
  • anne grefberg

Netdoktor.se är Sveriges ledande hälsoportal med 600 000 besök varje månad och omkring 200  000 medlemskap inom 30 olika communities. Bakom Netdoktor.se står ett redaktionellt team av Sveriges ledande läkare, journalister och webbutvecklare som besvarar medlemmarnas frågor och erbjuder hälsonyheter, fakta och erfarenhetsutbyte via forum och bloggar. Det redaktionella materialet är under oberoende kontroll av Netdoktor och dess medicinska experter. Netdoktor driver även NetdoktorPro – medicinskt verktyg för läkare.