Svensk studie visar inget samband mellan svår PMS och våld

Svenska kvinnor med den svårare formen av premenstruella besvär (PMDS) har inte varit utsatta för våld i större utsträckning än andra. Det visar en svensk delstudie.

I USA finns det några studier som tittat på kvinnor med svår PMS och om de blivit utsatta för våld någon gång i en nära relation. Birgitta Segebladh, överläkare vid kvinnokliniken och på mödravårdsenheten i Uppsala disputerade på en avhandling om svår PMS. En delstudie i avhandlingen tittade just på detta.

– Eftersom att det finns antydningar från några studier om att kvinnor med svår PMS, det vill säga PMDS varit utsatta för våld som vuxna eller som barn, valde vi att titta på det. Vi kunde inte se att kvinnor med PMDS varit utsatta för våld i större utsträckning än andra. Anledningen till det tror vi har att göra med att de kvinnor vi studerat har sökt för sina PMDS besvär på en gynekologmottagning. I USA däremot blir kvinnor med PMDS ofta behandlade av psykiatriker och då får man kanske ett annat urval av kvinnor, säger Birgitta Segebladh.

De flesta kvinnor i fertil ålder känner på något sätt av sin menscykel – men många varken reflekterar eller lider av den. Men mellan tre till fem procent av alla kvinnor i fertil ålder drabbas av PMDS (premenstruellt dysforiskt syndrom) – den svårare formen av PMS. 20 – 30 procent har en mildare form (PMS).

Idag lanserar Netdoktor ett fokusområde om PMS – ett område där forskare på olika sätt i årtionden försökt definiera så väl symtomen och vad som utlöser dem.

– Man vet inte fullt ut vad som är orsaken till att vissa kvinnor får mer och andra mindre besvär veckan före mens. Många olika hormoner har studerats och nivåer av dem har mätts utan att man har kunnat se någon skillnad mellan kvinnor med respektive utan PMDS.

Under fokusområdet PMS kan Netdoktors besökare och medlemmar läsa mer om symtom, diagnos och behandling samt en intervju med Birgitta Segebladh.

Gå till fokus PMS >>

Läs intervjun med Birgitta Segebladh >>

Läs även om Emilia som berättar om hur det är att leva med PMS >>

• premenstruellt syndrom
  • premenstruellt dysforiskt syndrom
  • menstruations besvär
  • ssri
  • premenstruella besvär
  • pmds
  • pms

Netdoktor.se är Sveriges ledande hälsoportal med 500 000 besök varje månad och omkring 200  000 medlemskap inom 30 olika communities. Bakom Netdoktor.se står ett redaktionellt team av Sveriges ledande läkare, journalister och webbutvecklare som besvarar medlemmarnas frågor och erbjuder hälsonyheter, fakta och erfarenhetsutbyte via forum och bloggar. Fokus PMS sponsras av H.Lundbeck AB. Det redaktionella materialet är under oberoende kontroll av Netdoktor och dess medicinska experter. Netdoktor driver även NetdoktorPro – medicinskt verktyg för läkare.