”Tandstatusen är en klassfråga”

I mitten av 60-talet skedde något av en revolution inom den svenska tandvården. Ett ökat fluoranvändande har gett resultat och den tidigare kända fluortanten tros vara en av orsakerna till att svenskarnas tandhygien i dag är väldigt bra.

– De flesta är duktiga på att borsta sina tänder men vi kan fortfarande bättra på kunskaperna om hur man håller munnen helt ren. Bland annat bör alla introduceras för fluorsköljning samt tandtrådsanvändandet. Om det är något som det slarvas med är det just tandtråd, och det kan väl delvis bero på att det är bökigt och tar lite tid. Men med ökade kunskaper hoppas jag att vi även kommer se en bättring där, för det har stor betydelse, säger Anders Berntsson, legitimerad tandläkare samt Netdoktors expert inom området Mun och tänder.

Ett stort problem som Anders Berntsson ser med dagens tandvård är att den är väldigt dyr, vilket medför att många drar sig från att gå till tandläkaren.

– Tandstatusen är en klassfråga, om man har råd att ta hand om sina tänder eller inte. Och detta säger sig självt att det är de som har det lite svårare ställt som hamnar i kläm.

Nu kan Netdoktors medlemmar och besökare få svar på sina frågor om allt som rör mun- och tandvård. På onsdag den 17:e februari klockan 17.00-17.45 finns Anders Berntsson till förfogande och delar med sig av sin expertis.

För de som inte har tillfälle att delta i chatten i realtid, finns det möjlighet att skicka in frågor i förväg. Hela chatten kommer sedan att publiceras på Netdoktor så att alla som besöker Netdoktor i framtiden kan ta del av innehållet.

Expertchatt om mun- och tandvård
” Fina tänder en klassfråga ”, intervjun med Anders Berntsson

För mer information
Ann-Charlotte Beckman, VD Netdoktor.se, telefon: 08-545 158 71, mobil: 070-954 78 60,
e-post: anbe@netdoktor.se

Netdoktor.se är Sveriges ledande hälsoportal med cirka 500 000 besök varje månad och omkring 120 000 medlemskap inom 30 olika communities. Bakom Netdoktor.se står ett redaktionellt team av Sveriges ledande läkare, journalister och webbutvecklare som besvarar medlemmarnas frågor och erbjuder hälsonyheter, fakta och erfarenhetsutbyte via forum och bloggar. Det redaktionella materialet är under oberoende kontroll av Netdoktor och dess medicinska experter.

• barntandvård
  • frisktandvård