Dagens Opinions och Netigates Almedalsspaning 2014 visar: Boende och lokaler äter upp halva budgeten i Almedalen

Almedalsveckan i Visby 2014 beräknas under supervalåret slå alla tidigare rekord vad gäller besökare och utbud. Prognosen säger fler än 2 500 officiella arrangemang och fler än 24 000 besökare. Boende och lokaler äter upp mer än hälften av budgeten och den besökarna helst vill skaka hand med är Stefan Löfvén. Det visar resultaten från Dagens Opinions och Netigates Almedalsspaning 2014.

Företagen och organisationerna i Almedalen satsar stort på sitt deltagande under Almedalsveckan. Den genomsnittliga organisationen satsar mellan 50 000 och 100 000 kr och de största enskilda satsningarna görs bland näringslivsorganisationer och företag inom media/PR/event. Boendet är den enskilt största utgiftsposten.

- Boendet under Almedalsveckan är ett stort problem för många organisationer, då det blivit betydligt dyrare på senare år, men även lokalkostnaderna för att arrangera ett seminarium har stigit,  kommenterar Lars Lindberg, marknadschef på Netigate.

Nätverkandet är den största anledningen till varför man besöker Almedalen, men partiledartalen är det man framförallt ser fram emot under veckan. Stefan Löfvén är den person vi helst vill skaka hand med i Almedalen, medan de största farhågorna inför veckan handlar om risk för bråk, däligt väder och trängsel.

- Vår undersökning visar att Almedalsbesökarna ser fram emot politiska utspel, informella möten och kunskapsutbyte. Arrangörerna av seminarier oroar sig för att inte nå igenom med sina budskap då antalet seminarier förväntas slå alla tidigare rekord, fortsätter Lars Lindberg.

Almedalsenkäten genomförs av Dagens Opinion i samarbete med Netigate och är en undersökning bland deltagande företag och organisationer. Enkäten syftar till att ge an bild av vilka förväntningar som finns på Almedalsveckan 2014.  Netigate står för analys och kommentarer. Analysen bygger på svaren från 264 svarande bland ca 1 500 tillfrågade arrangörer och Almedalsbesökare, vilket ger en svarsfrekvens på ca 18%  Ladda ner rapporten Almedalsspaning 2014 eller läs mer i Dagens Opinion.