Netigates Medarbetarrapport 2015: Ledarskap, stress, kompetensutveckling

För åttonde året i följd publiceras Netigates medarbetarrapport. Rapporten ger en generell bild av vad 11 395 medarbetare, fördelade på 93 svenska organisationer runtom i landet, tyckte om sin arbetssituation under år 2015. Utvecklingen är fortsatt positiv, men mer återstår att göra. Några av de viktigaste trenderna är:

• Ledarskap i fokus för ökad medarbetarnöjdhet
  • Organisationer börjar ta stressfrågor på större allvar
  • Luftkvaliteten får fortsatt skarp kritik
  • Det öppna kontorslandskapet har vissa nackdelar
  • Kompetensutveckling fortsatt lägst resultat

Sakarias Fasth, undersökningsanalytiker på Netigate, kommenterar rapporten:

Lyhörda ledare uppskattas, feedback efterfrågas

”Många organisationer är lyhörda arbetsgivare, och mäter och urskiljer förbättringsområden kontinuerligt. Men det flertalet missar i ekvationen är att återkoppla resultatet till medarbetarnas olika arbetssituationer för att faktiskt förbättra dem – och höja engagemanget hos personalen. För ju högre driv och engagemang, desto större produktivitet i det dagliga arbetet.”

Stress tas på allvar - men mer återstår att göra

Stress är den fråga som främst driver synen på den psykiska arbetsmiljön. Resultaten kopplade till stress ser ljusare ut 2015, men visar fortsatt låga nivåer.

”Det är fortfarande många organisationer som stångas med höga stressnivåer, men årets resultat visar på en oerhört positiv trend – stressfrågor tas på större allvar av arbetsgivarna”, säger Sakarias Fasth.

Bovarna i arbetsmiljön: Ventilation och öppna kontorslandskap

De senaste två åren har ventilationen varit det område som varit mest kritiserat bland medarbetarna och så är även fallet i år.

”Att byta ventilationssystem är ingenting som sker i en handvändning, men både den fysiska och psykiska arbetsmiljöns kvalité blir allt viktigare. Inte minst de öppna kontorsmiljöerna som blir allt vanligare. Alla medarbetare är inte nöjda med den lösningen, och då uppstår problem”, säger Sakarias Fasth.

Kompetensutveckling

Ett annat område som fortfarande står inför stora utmaningar är kompetensutvecklingen som visar lägst resultat.

”I en föränderlig värld söker arbetstagarna alltmer efter kontinuerlig utveckling och nya utmaningar, vilket ställer allt högre krav på arbetsgivaren”, säger Sakarias Fasth.

Vill du läsa rapporten i sin helhet, klicka här.

För ytterligare frågor, kontakta

Sakarias Fasth

Undersökningsanalytiker

Mobile: +46 (0)70 861 59 80
E-mail: sakarias.fasth@netigate.se
Web: Netigate.se

Netigate är en ledande europeisk leverantör av molntjänster för webbaserade undersökningar som primärt används för att hantera och agera på feedback från kunder och medarbetare. Med mer än 2000 kunder i över 30 länder och inom alla branscher hjälper Netigate organisationer att få värdefulla insikter och kunna fatta bättre affärsbeslut. Netigates huvudkontor ligger i Stockholm och kunderna innefattar ledande företag runt om i världen som Electrolux, Ericsson, Vodafone, E.ON och DB Schenker.