IP-Only väljer Net Insight för att erbjuda live fjärrproduktion över IP

Stockholm, IBC 2017 (monter 1.B40)– Net Insight, ledande leverantör av live-streaming, transport och resursplanering inom TV och media, meddelar idag att fibernätleverantören
IP-Only kommer att erbjuda live fjärrproduktion och kontributionstjänster över
IP-infrastruktur med lösningar från Net Insight.

IP-Only, en ledande leverantör av IP-baserade fibernät som kopplar ihop alla större städer i Norden, har valt Net Insight för att bygga upp en live fjärrproduktionstjänst över sin
IP-infrastruktur. Slutkunden kommer att använda fjärrproduktionstjänsten från IP-Only för produktion av liveinnehåll från regionala kontor runt om i Sverige till en central produktionsanläggning i Stockholm.

Net Insight levererar Nimbra Media Gateway, en IP-baserad medietransportlösning för överföring av professionellt medieinnehåll över medienät. Nimbra Media Gateway använder JPEG2000- komprimering med låg fördröjning för live mediakontribution från regionala kontor över IP-infrastruktur. Tillsammans med Nimbra Vision SDN controller, som är Net Insights lösning för mjukvarubaserad orkestrering och automatiserade arbetsflöden, ger det kunderna kontroll över produktionsprocessen och ökar kostnadsbesparingarna.

”IP-Only, en pionjär inom IP-tjänster, är vår senaste Nimbra Media Gateway-kund och vi är mycket nöjda med att IP-Only ser fördelarna med vår högkvalitativa och framtidssäkra lösning som är standardbaserad,” säger Fredrik Tumegård, vd på Net Insight. ”Vår fjärrproduktionslösning gör det möjligt för våra kunder att införa nya koncept för liveproduktion till lägre kostnad, högre kvalitet och med ökad flexibilitet vilket resulterar i att våra kunder kan göra mer med mindre resurser.”

”Vi valde Net Insight eftersom de är ledande inom medietransport över IP,” säger Joakim Palm, Produktansvarig på IP-Only. ”Vi vill erbjuda högsta standard och framtidssäkra lösningar till våra kunder. Net Insight är ett naturligt val baserat på deras goda rykte och att de stödjer branschstandarder. Vi känner oss trygga med Net Insights förmåga att lösa våra behov idag och i framtiden med lösningar som förenklar verksamheten och ger oss den flexibilitet som vi behöver för att särskilja oss från våra konkurrenter.”

Leverans och implementering av fjärrproduktionslösningen kommer att ske under tredje och fjärde kvartalet.

För mer information, kontakta: Fredrik Tumegård, VD på Net Insight, +46 8 685 04 00, fredrik.tumegard@netinsight.net

Om IP-Only

För mer information, se www.ip-only.se

• Nätverksprodukter

• ip
  • live
  • remote production
  • net insight

Om Net Insight

Net Insights vision är att möjliggöra en live och interaktiv TV-upplevelse för alla världen över. Vårt mål är att leda utvecklingen och möjliggöra en global mediemarknadsplats där live-innehåll kan delas och interaktion bland TV-publiken kan ske i realtid. Vi vill skapa medieupplevelser för framtiden, med fokus på innehåll.

Net Insight levererar produkter, mjukvara och tjänster för effektiv, högkvalitativ medietransport, tillsammans med effektiv resursplanering, som skapar en förbättrad TV-upplevelse. Net Insights erbjudande omfattar hela mediespektrat, från TV-kameror och TV-studior, ända fram till TV-konsumenter. Våra lösningar gynnar nätoperatörer och TV- och produktionsbolag genom att sänka den totala ägandekostnaden, förbättra deras arbetsflöden och ge dem möjlighet att hitta nya affärsmöjligheter.

Fler än 500 ledande kunder levererar affärskritiska medietjänster med Net Insights produkter i över 60 länder. Net Insight är noterat på Nasdaq Stockholm.

För mer information, se netinsight.net

Mari Fogelberg

Presskontakt Marketing Communications Manager 08 685 04 00