Inbjudan till Pumpseminarium

När: Tisdagen den 4 september

Tid: Kl 9.00 – 12.30 (registrering från kl 8.30)

Plats: NetPort Science Park, Biblioteksgatan 4, 374 35 Karlshamn

Anmälan: Via länken här

I projektet Energieffektivisering i Kommunala Vattenpumpsystem har vi analyserat energiförbrukning vid pumpning i ingående anläggningar såsom vattenverk, pumpanläggningar, tryckstegringsstationer samt avlopp. Syftet har varit att identifiera åtgärder för energieffektivisering, där målet har varit att hitta bra åtgärder för att kunna minska energianvändningen i ett vattenpumpsystem med upp till 30 procent genom tekniska lösningar och internutbildning. Vid pumpseminariet presenteras resultatet från projektet Energieffektivisering i Kommunala VA-pumpsystem och vilka åtgärder man kan göra för att energieffektivisera pumpsystem. Vi kommer att få lyssna på presentationer av pumpar och pumpteknik samt lyssna på hur SmartGrid Control Sweden med sin nyutvecklade teknik kan hjälpa till med mätning i olika typer av system.

Projektet Energieffektivisering i Kommunala Vattenpumpsystem och NetPort Energikluster ingår i ERUF-finansierade DRIV i Blekinge. Medfinansiärer är Länsstyrelsen i Blekinge och Sparbanksstiftelsen i Karlshamn.

8.30 Registrering och kaffe

9.00 Inledning och presentation av projektet, Tobias Johansson, Projektledare NetPort Science Park

Presentation av projektresultat och rekommendationer, Johanna Lingmerth och Jonas Backö, Sweco Environment AB

Paus med fika och mingelmöjligheter