NetPort Science Park uppnår mål för 2020 redan nu

När NetPort Science Park bildades för femton år sedan sattes tydliga, mätbara och lokala mål. Fyra år innan 2020 har ett av fem mål redan uppnåtts och det gällande antal företag inom fokusområdena.

NetPorts insatser ska bidra till att det år 2020 finns:

• 750 helårsstudenter knutna till NetPort Science Park

Status december 2015: 505

• 1100 nya arbetstillfällen

Status december 2015: 608

• 1500 fler Karlshamnsbor

Status december 2015: 1294

• 100 forskare inom NetPort Science Parks fokusområden

Status december 2015: 23

• 125 nya företag inom NetPort Science Parks fokusområden

Status december 2015: 135

Det sistnämnda målet är därmed redan uppnått, då mätningen från december 2015 visar att 135 nya företag har skapats sedan mätningen påbörjades år 2000. Mätning sker en gång/år.

-Vid fastställandet av just detta mål var min tanke att detta skulle vara det svåraste målet att uppnå till år 2020 och det förstärker också glädjen över att ha lyckats redan nu, säger Samuel Henningsson, VD på NetPort Science Park. Detta inspirerar oss alla på NetPort Science Park att fortsätta det arbete vi påbörjat. Att fyra år tidigare än beräknat ha kommit så här långt är vi väldigt nöjda med, säger Samuel.

Resultatet bekräftar att NetPort Science Park arbetar inom rätt fokusområden, dvs. digitala medier, energi och intelligenta transportsystem, då antalet nya företag som räknas verkar inom just dessa områden. Då NetPort Science Park verkar regionalt, nationellt och internationellt i flera av de pågående projekten, kommer även indikatorer/mål tas fram på dessa nivåer.

För ytterligare information, kontakta Samuel Henningsson, VD på NetPort Science Park, 0733-99 99 54.

• Blekinge

NetPort Science Park är en kreativ mötesplats för människor, idéer och innovation som skapar hållbar ekonomisk tillväxt och samhällsutveckling på lokal och regional nivå. Här verkar idag 30 företag, 230 anställda och 350 studenter. Området består av 12 500 kvm kontorsyta och nu växer vi med ytterligare 6000 kvm för att skapa plats för fler människor och idéer.