NetRelations levererar digital strategi till Fortum Värme

Under våren har vi haft förmånen att arbeta fram en digital strategi till vår nya kund Fortum Värme. Leveransen består av en komplett multikanal-UX-strategi som ska ligga till grund för fortsatta utvecklingsprojekt under hösten.

Fortum Värme, som har som huvudverksamhet att producera och leverera fjärrvärme och fjärrkyla i Stockholmsregionen, är ett fristående bolag till hälften ägt av Fortum och till hälften av Stockholms Stad. De hade behov av att se över och etablera en mer strategisk närvaro i digitala kanaler och såg stora möjligheter med en satsning på digitalisering i såväl kommunikation som verksamhet.

NetRelations fick uppdraget att säkerställa att Fortum Värme framöver gör rätt och värdeskapande strategiska digitala investeringar och vi har som följd av detta utarbetat en gedigen digital strategi med utgångspunkt i Service design och UX/CX.

”- Vi är väldigt nöjda med vårt val av NetRelations som samarbetspartner i detta strategiarbete. De har en bra affärsförståelse och strategisk höjd samtidigt som de kan plocka ner det i konkreta idéer och rekommendationer. Leveransen är till stor hjälp för den fortsatta utvecklingen av våra digitala kanaler och arbetet har även gett oss insikter som kan användas i andra delar av verksamheten”, berättar Kristin Simonsson, ansvarig för Fortum Värmes digitala kanaler.

Strategin innehåller bland annat definition av affärsmål, omvärld och prioriterade målgrupper samt en kartläggning av målgruppernas behov och kundresor som gjordes med hjälp av djupintervjuer. Utifrån det arbetade vi fram ett antal konkreta förslag på strategiska investeringar och åtgärder, inklusive utrullningsplan och tidsestimat. Slutleveransen innehåller bland annat:

1. Strategiska insatser i kanaler såsom webbplats, sociala medier, SEO/SEM, pushnotiser och olika digitala tjänster
  2. Strategi för hur kanaler och tjänster kan samspela med varandra för att stödja olika kundresor.
  3. Skisser och prototyper som visualiserar några av de mest centrala åtgärderna.
  4. En mät- och analysplan för mätning och uppföljning av hur deras digitala närvaro används och upplevs.

”- Fortum Värme har varit en både rolig och utmanande kund att jobba med. Eftersom det digitala står högt på deras agenda har deras förväntningar varit höga, vilket har fått oss att utmana oss själva i projektet. Det är därför extra kul att kunden är så nöjd med slutleveransen”, berättar Olof Lönnroth, Digital strateg på NetRelations.

Vill du veta mer om hur NetRelations kan hjälpa dig med din digitala strategi?

Varmt välkommen att kontakta vår försäljningschef Filip Berglund, filip.berglund@netrelations.com eller 072-389 23 08.