Vy köper Flygbussarna

Vy förvärvar Flygbussarna

Vy förvärvar Flygbussarna från Transdev och Flygbussarna blir nu en del av den kommersiella bussverksamheten i Sverige. Tack vare förvärvet erbjuds nu komfortresor, expressresor och flygbussar under ett och samma tak – vilket befäster Vy:s position som det ledande bolaget i Norden inom persontransport.

– Genom köpet av Flygbussarna förstärker Vy sin position på den svenska marknaden och vi befäster vår position som det ledande bolaget i Norden inom persontransport, säger Geir Isaksen, koncernchef för Vy.

Sveriges största kommersiella bussföretag
I Sverige flyttar Flygbussarnas verksamhet in under samma tak som Vy Bus4You, som är bolagets komfortalternativ, och Vy express.

​– Förvärvet av Flygbussarna innebär att vi kompletterar dagens verksamhet med att nu även köra till flygplatser, vilket innebär att vi blir väsentligt mer heltäckande och det klart största kommersiella bussföretaget i Sverige, säger Robert Nyberg, vd för Vy Travel.

​Redan nu finns det planer på att bygga ut Flygbussarnas verksamhet ytterligare.

​– Vi ska ta det bästa från två bolag och göra något ännu bättre av detta. Vi kommer inte heller nöja oss med att bara förvärva Flygbussarna, utan vi har stora planer på att bygga ut verksamheten och låta fler gäster få möjlighet att åka komfortabelt, miljövänligt och prisvärt till och från våra flygplatser, säger Robert Nyberg.

Omsätter över en halvmiljard kronor
Flygbussarna är ledande inom kollektiva transporter till och från flygplatser och omsätter över en halvmiljard kronor. De har 85 fossilfria bussar i sin flotta och kör till sju flygplatser fördelat på tolv linjer. Totalt sett gjordes det närmare fem miljoner resor med Flygbussarna i fjol.

– Det som verkligen förenar oss och Flygbussarna är våra nöjda resenärer. Ingen slår oss på fingrarna där och vår gemensamma syn på service har gett avkastning i nöjda och återkommande gäster. Tillsammans kommer vi ta servicen till nya nivåer, säger Robert Nyberg.

Själva övertagandet kommer preliminärt att ske den 1 mars 2020 och därefter blir Flygbussarna ett varumärke inom Vy-koncernen. Förvärvet måste även godkännas av Konkurrensverket innan det formellt går igenom.

– Från Flygbussarnas sida ser vi nu framemot att få bli en del av Vy-koncernen. Vi kommer att få en ägare som vill fokusera på B2C-verksamheten och skapa tillväxt genom fortsatt satsning på våra medarbetare och kunder, säger Zakaria Abna-Aissa, affärschef för Flygbussarna.

Fakta Vy Travel

• Dotterbolag till Vy Buss som i sin tur är ett dotterbolag till norska Vy
  • Huvudkontor i Göteborg
  • Omsätter ca 260 miljoner
  • Sysselsätter ca 200 medarbetare
  • Över 1,3 miljoner passagerare har rest med Vy Bus4You under 2019
  • Komfortalternativ: Vy Bus4You
  • Expressbuss: Vy express
  • Flygbuss: Flygbussarna

Om Vy och deras dotterbolag
Vy Travel är ett dotterbolag till Vy Buss som bedriver upphandlad kollektivtrafik bestående av linje- och skoltrafik. Verksamheten utgår från 34 orter i Sverige, från Östersund i norr till Lund i söder. Hos Vy Buss arbetar idag 1400 medarbetare och bolaget har närmare 600 bussar i yrkesmässig trafik. Bolaget omsätter 1,4 miljard kronor. Vy Buss ägs i sin tur av norska Vy som är ett av de största tåg- och bussbolagen i Norden. Vy:s bussverksamhet består av 7400 medarbetare och 3300 bussar och har en omsättning på 6 miljarder norska kronor. Vy:s tågverksamhet består av 3200 medarbetare och har en omsättning på 9,6 miljarder norska kronor.

Om Flygbussarna
Flygbussarna erbjuder enkla och bekväma busstransporter till och från alla de stora flygplatserna i Sverige. Vi trafikerar sju flygplatser till och från nio städer vilket gör att mer än 85 procent av Sveriges flygresenärer kan välja att resa med oss till och från flygplatsen. Varje år görs närmare fem miljoner fossilfria resor med Flygbussarna. Vi arbetar också aktivt med att reducera vår miljöpåverkan genom grön körning.

Robert Nyberg, vd, Vy Travel
robert.nyberg@vy.se

Arne Veggeland, koncernchef, Vy Buss
​arne.veggeland@vy.se
​+47 916 50 605

Vy Travel AB (fd. Nettbuss Travel AB) bedriver kommersiell expressbusstrafik under två varumärken; Vy Bus4You och Vy express (fd. Nettbuss Bus4You och Nettbuss express). Vy Travel AB bedriver trafik på fem linjer och trafikerar bland annat Köpenhamn, Oslo, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Karlstad, Västerås, Örebro och Stockholm. Vy Travel AB erbjuder kommunikation till flygplatser och trafikerar Arlanda flygplats, Landvetter flygplats, Kastrup och Gardemoen. Vy Travel AB har 35 bussar och vid större efterfrågan hyrs underleverantörer in. Vy Travel AB har 150 medarbetare (103 årsman) och omsätter drygt 250 MSEK.
www.vy.se