5 gröna spartips i köket

Det behövs inte mycket för att köksrutinerna ska bli både grönare och mer ekonomiska. Förutom att tvätta kökssvamparna är det en bra idé att spara tomma syltburkar. Läs mer och få fem gröna spartips.

1 DISKTRASA I BOMULL

Att investera i disktrasor av bomull som du kan använda om och om igen är grön ekonomi. Med en gammaldags disktrasa behöver du inte heller bekymra dig för mikroplast.

2. TYGPÅSE TILL HANDLING

Det går mycket pengar om du köper påsar för att bära hem dina varor varje gång du handlar. Varför inte köpa återvinningsbara påsar eller nätpåsar som håller länge och kan tvättas i tvättmaskin om de blir skitiga.

Tips! Förvara dina handlingspåsar i ett nät som hänger på samma ställe som din jacka, så kommer du ihåg dem när du tar på dig jackan.

3. DISKA KÖKSSVAMP OCH DISKBORSTE

Ser din kökssvamp eller diskborste tråkig ut, men är i övrigt i bra skick? Kör den en runda i diskmaskinen tillsammans med glas och tallrikar. Både svamp och borste blir som nya.

4. LÄGG RESTERNA I FRYSEN

Du är kanske bra på att spara resterna från kvällsmaten i kylskåpet, men ser du till att äta upp dem? Lägg resterna i frysen istället så håller de längre. Två små omgångar rester med köttfärssås räcker plötsligt till hela familjen och fyra kokta broccolibuketter i frysen kan lätt slängas ner i en soppa eller köttfärssås för att ge extra fyllnad och smak.

Tips! Inför en fast restätardag när kylskåpet töms och rester från frysen plockas fram. Särskilt barn tycker det är kul med rest-tapas där flera olika rätter sätts fram på bordet samtidigt.

5.ÅTERANVÄND MARMELAD- OCH RÖDBETSGLASEN

Släng inte marmelad- och rödbetsglasen när de är tomma. Glas kan användas om och om igen och är perfekta för att förvara rester i kylskåpet, till sallad som medhavd lunch eller till att förvara ströbröd, mjöl eller kryddor där det är bra att ha ett lock som sluter tätt.

• intressanta fakta