Smultronställe - SIA glass i Slöinge

Ute på den halländska landsbygden, närmare bestämt i Slöinge, ligger SIA Glass. SIA Glass är en del av Bertegruppen som är Sveriges äldsta familjeföretag. Där har familjen Stenström arbetat med livsmedel sedan medeltida 1569. Glassproduktionen kom dock igång lite senare, på 1960-talet.

Idag arbetar den 14:e generationen Stenström i glassmejeriet och företagets långa historia genomsyrar allt de gör. All glass tillverkas i Slöinge och de använder alltid svensk färsk grädde och väljer huvudsakligen produkter från naturens eget skafferi så som bär, nötter och choklad.

”Glass ska göras av grädde – annars kan det kvitta” sa Per Stenström redan på 70-talet, något som var unikt på den tiden när nästan all glass gjordes av vegetabiliska fetter här i Sverige. De var pionjärer då, och är det än idag när de varje år tar fram nya spännande smakkombinationer. Utöver vanlig gräddglass har de även laktosfri och ekologisk gräddglass, sorbet, flerpack och deras finaste gräddglass - Dessertglass. De har helt enkelt något för alla glassälskare.

• Gastronomi

• smultronställen