2653 goda gärningar från Nettos kunder till hemlösa.se

I december inledde Netto ett samarbete med föreningen hemlösa.se som hjälper hemlösa med bland annat mat och kläder. Samarbetet har resulterat i att Nettos kunder köpt gåvokort för 79 590 kr som oavkortat går till mat för hemlösa. I nästa steg kommer Netto att börja skänka mat till föreningen.

Samarbetet inleddes med att Netto tog fram gåvokort som såldes i butikerna. De kostade 30 kr styck och pengarna skänktes oavkortat till föreningen hemlösa.se. Dessa 30 kr gav två mättande måltider till en svulten mage.

– Vi är lyckligt lottade som har så givmilda kunder. Vi hoppades på att sälja många gåvokort, men att våra förhoppningar skulle bli så pass överträffade är fantastiskt. Under december sålde vi 2653 kort, det betyder lika många goda gärningar och dubbelt så många mättande måltider, säger Maria Polias, marknadschef på Netto.

Hemlösa.se är en icke vinstdrivande förening som hjälper ca 800 hemlösa i Stockholmsregionen och runt om i Sverige varje dag med volontärer. Verksamheten drivs utan mellanhänder vilket innebär att alla bidrag går oavkortat till föreningens arbete med att hjälpa hemlösa i samhället. De delar varje dag, 365 dagar om året, ut mat till hemlösa. De ordnar också trygga sovplatser, varma kläder, skor, medicin, tandborstar samt sovsäckar till hemlösa.

Eldsjälen som startade föreningen år 2010 heter Kavian Ferdowsi. Han var själv hemlös under tre år och svor att viga sitt liv åt att hjälpa andra som är i samma situation som han var i.

– Netto har ett oerhört fint samarbete med hemlösa och Hemlösa.se. Netto bidrar inte bara ekonomiskt och med mat, de sprider också medvetenhet om hemlösa och hemlöshet. Vi på hemlösa.se kan bara säga: Netto och Maria Polias, vi älskar er. Ni har tänt ett ljus i det mörker som vi lever i. Det har värmt upp vår kropp, hjärta och själ, säger Kavian Ferdowsi.

I nästa steg kommer Netto börja skänka mat till hemlösa.se från butikerna i Stockholmsområdet. Mat som inte sålts, närmar sig bäst före-datum men fortfarande är fullt ätbar samt övriga varor som inte säljs kommer att skänkas till föreningen.

– Mängderna kommer att variera men vi hoppas på att kunna mätta många magar. Vi arbetar även för att minska matsvinnet i våra butiker och genom samarbetet kommer vi att slänga mindre, samtidigt som fler får glädje av mat och andra varor, säger Maria Polias.

– Tack för att ni har varit ödmjuka och spridit vårt budskap via gåvokorten över hela Sverige. Nu kan vi även gå ut med den glädjande nyheten att en av hemlösas hjältar är Maria Polias som är kärnan till samarbetet mellan Netto och Hemlösa.se, säger Kavian Ferdowsi.

Läs gärna mer om hemlösa.se på https://hemlosa.se/

För mer information, kontakta:
Maria Polias, marknadschef Netto
Maria.polias@netto.se

Kavian Ferdowsi, grundare av hemlösa.se
kavian@hemlosa.se

• Sociala frågor, allmänt

• Netto har det lägsta priset på marknaden, med priser på ca 15 % lägre än normalbutiken.
  • 160 butiker i Sverige.
  • Netto ägs av Dansk Supermarked A/S (Dansk Supermarked Group).