Tre kreativa sätt att använda julgranskulor

Du kan använda julgranskulor till mer än att hänga i julgranen. Du kan t.ex. göra en vacker krans till din ytterdörr, använda dem som bordsdekoration eller i en maffig väggdekoration. Läs vidare och få inspiration till tre kreativa projekt som ger dina julgranskulor nytt liv i ditt hem.

KRANS AV JULGRANSKULOR

Du känner säkert redan till klassikern med en julkrans av grankvistar och röda sidenband till ytterdörren. Här är principen samma, men kransen görs med julgranskulor. Resultatet kommer garanterat att imponera på dina gäster när de kommer på julbesök.

• -Julgranskulor
  • -Grankvistar eller andra gröna kvistar
  • -Sidenband
  • -En tunn metallgalge
  • -Avbitartång

Gör så här:

Börja med att lossa den fastvridna delen högst upp på galgen med avbitartången. Räta ut galgen, men låt kroken högst upp behålla sin form.

Forma sedan metallen till en cirkel som kan stängas på samma ställe där vridningen var, men låt den vara öppen. Det här förbereder kransens form.

Nu är det dags att trä upp julgranskulor på den. Trä gärna på kulor i olika storlekar och färger. Det blir väldigt vacker om man använder kulor i olika nyanser av samma färg.

När kulorna räcker hela vägen runt vrider du fast änden högst upp igen. Dekorera med lite grönt och en rosett av vackert sidenband. Nu är din julkrans redo att hängas upp på dörren.

NORDISK JULGRAN MED JULGRANSKULOR

Om du bor för litet för att ha en julgran, eller om du har en tom vägg med plats för en tjusig juldekoration, kan du göra en egen budgetvänlig och hållbar julgran själv. Du kan använda den i många år och julgranskulorna har du säkert redan i lådan med julsaker.

• -Grankvistar
  • -Snöre
  • -Ljusslinga
  • -Kottar
  • -Små paket
  • -Grenar, ca 2–3 cm i diameter

Gör så här:

Börja med att såga till grenarna så att du har fem olika längder där varje gren är lite kortare än den förra. Du kan använda ögonmått, men om du är perfektionist kan du fastställa ett specifikt mått att korta grenarna med. Det skulle t.ex. kunna vara fem centimeter – då blir skillnaden på den kortaste och längsta grenen 25 centimeter.

Knyt ihop grenarna i ändarna på båda sidorna. Placera den längsta grenen i botten och den kortaste i toppen så att de bildar en trekant. Lämna ca 10 cm snöre i änden på båda sidorna av den kortaste grenen och knyt ihop dem. Använd öglan för att hänga upp din julgransdekoration.

Linda ljusslingan runt grenarna och dekorerar med julgranskulor, grankvistar, paket och kottar. Knyt fast dekorationerna med snöre eller ståltråd. Häng upp din snygga julgran på en vägg i närheten av ett vägguttag och tänd den.

BORDSDEKORATION MED GRANKVISTAR, LJUS OCH JULGRANSKULOR

Oavsett om du ska stå för adventsmys, jullunch eller julafton är det härligt att bjuda in sina gäster till ett vackert dukat bord. Här skapar julgranskulor rätt julstämning.

• -Duk
  • -Servis till dukning
  • -Grankvistar
  • -Blockljus
  • -Kottar
  • -Servetter
  • -Kanelstänger

Gör så här:

Duka fram till middag som du brukar med tallrikar, bestick, vatten- och vinglas. Vik servetterna på längden och lägg en liten grankvist och en kanelstång ovanpå. Avsluta med att knyta ett band runt servetten och dekorationerna som en avslutande touch.

Gör en löpare mitt på bordet från ena änden till den andra med grankvistar. Dekorera grankvistarna med julgranskulor och kottar och sätt till sist ner blockljus längs löparen. Nu är du redo att ta emot dina gäster – och vilken välkomstdryck är mer passande än ångande varm glögg?