Stjärnkock kommer till Creative Centre på Fotomässan

I Fotomässans Creative Centre kan du bland annat följa en matfotografering där kocken Fredrik Eriksson (känd från bland annat TV4 och hyllade Långbro Värdshus) lagar mat live samtidigt som han fotograferas av Jakob Fridholm. Besökarna får dels följa samspelet som leder fram till bilderna, men också efterbearbetning och utskrift av bilderna - från råvara till slutprodukt.

Detta sker klockan, 11.00, 14.00 och 16.00 under mässdagarna 23-25 november, på Matlagnings-scenen B08:05.

Matmästaren lagar läckerheter framför fotoproffsets kamera. Men hur går det egentligen till när matbilderna tas? Det tänker fotografen Jakob Fridholm och kocken Fredrik Eriksson att visa live på en av Fotomässans scener. Fredrik Eriksson är ordförande för föreningen Årets Kock och krögare vid Långbro Värdshus i Stockholm. Jakob Fridholm är fotograf sedan tolv år och har bland annat flera kokböcker på meritlistan.

- Det finns många förutfattade meningar om hur matfotografering går till, som att vi använder hårspray för att få maten att se ut som vi vill. De myterna vill jag slå hål på, säger Fridholm. I Fotomässans Creative Centre kommer han och Fredrik Eriksson tre gånger per dag under fredag, lördag och söndag att visa hur matbilderna blir till.
- En av utmaningarna med att fotografera mat är att det ska kännas i bilden hur maten smakar, säger Jakob Fridholm.

Efter fotograferingen retuscheras bilderna på plats och printas. David Gustavsson, retuschör och  bildbehandlare samt delägare av retuschfirman Rétine, retuscherar bilderna på nya Wacom Cintiq 24. Utskrifterna görs av Epson. Besökarna på mässan får alltså följa hela processen.

Creative Centre är ett samarbete mellan Långbro Värdshus, Bosch, Network Innovation, Epson och Fotomässan.

Produktutställning hos Network Innovation (monter B12:06)
I anslutning till Creative Centre ligger Network Innovations produktutställning med bl.a:

• senaste produkter för ljussättning från Profoto
  • kamerastativ och väskor från Vanguard
  • kameror och programvara för råkonvertering från Phase One
  • 360º produktfotografering med Orbitvu
  • prisvärda fototillbehör från Falcon Eyes
  • färgsäkra bildskärmar från Eizo
  • produkter för skärmkalibrering från X-Rite
    m.m.

Anna-Karin Löfström, Marknadsansvarig på Network Innovation
Tel: 0733-609 869, Epost: anna-karin@ni.se

• Ny media

• foto
  • fotografering
  • fotomässan
  • grafisk design
  • grafisk produktion
  • kamera
  • ljussättning
  • retusch
  • softbox
  • video
  • kamerastativ
  • fotoväskor
  • fototillbehör
  • bildskärmar

Om Network Innovation
Network Innovation
brinner för att hitta högkvalitativa produkter, effektiva lösningar och kompetens för foto-, video- och mediaproduktion. Vi tror på att arbeta nära marknaden som en oberoende och drivande kunskapspartner. Network Innovation verkar i Norden och har idag ca 30 medarbetare. Våra avdelningar är PREMIUM BRANDS och SOLUTIONS.

PREMIUM BRANDS - produkter för foto, video, audio och grafisk produktion
Premium Brands mål är att tillhandahålla kunskap och högkvalitativa produkter inom foto, video, audio & grafisk produktion. I sortimentet ingår även kringutrustning för datorer, surfplattor och mobiltelefoner. Vi verkar nära marknaden och deltar på flertalet branschevent, då vi ser det som vår uppgift att erbjuda spetskunskap kring våra produkter. Vi representerar ett tjugotal leverantörer, varav många ledande inom sina segment. Bland de större märks Profoto, Vanguard, Eizo, Wacom, Epson, PhaseOne, Enfocus, X-rite, Extensis, Archiware, Griffin och Crumpler. Produkterna säljs via återförsäljare.

Anna-Karin Löfström

Presskontakt Marketing | Press contact +46 8 555 762 75