Pressmeddelande -

NEVS och AutoX ska samarbeta om storskalig utveckling av självkörande taxibilar i Europa

Elbilstillverkaren NEVS och AutoX, ett start up-företag inom självkörande bilar, har tecknat avtal om att bilda ett exklusivt strategiskt partnerskap för att integrera AutoX´ teknologier i NEVS kommande självkörande fordon.

Partnerskapet siktar mot att introducera den första storskaliga piloten av RoboTaxi (förarlösa taxibilar) i Europa i slutet av 2020. Tanken är att man ska demonstrera och bevisa teknologier och design av ett nytt och revolutionerande fordon, det första i sitt slag som ska skapa mobilitet för en mer hållbar framtid.

Fordonet i sig håller just nu på att utvecklas av NEVS i Trollhättan. Det är mycket inspirerat av det förarlösa InMotion-konceptet som första gången presenterades vid teknikmässan CES Asia i Shanghai 2017, där det väckte stor uppmärksamhet.

”AutoX gör det möjligt för bolag som NEVS att utveckla självkörande bilar genom att man utvecklar ’AI-förare’. Det handlar alltså om datorer som med hjälp av artificiell intelligens skräddarsys för den specifika omgivningen där de ska köra. De anpassas efter både lokala körstilar och körregler för att kunna navigera samt hantera krävande körsituationer i stadstrafik. Vi är stolta över att kunna komma igång med att använda våra teknologier tillsammans med en tillverkare som verkligen tar revolutionen med mobilitet på allvar”, säger Jianxiong Xiao (a.k.a. Professor X), grundare och koncernchef för AutoX.

Han tänker då inte enbart på att fordonet inte medför några utsläpp, utan också innebär en enorm ökning när det gäller nyttjandegraden (dygnet runt alla dagar i veckan), vilket innebär att behovet av bilar på gatorna kan minskas.

”Den holistiska synen på hållbarhet, som tar hänsyn till både luftföroreningar, klimatförändringar, trafikstockningar och även ger bättre tillgång till transporter för jordens befolkning är vad som karaktäriserar NEVS vision”, tillägger Jianxiong Xiao.

“Redan vid vårt första möte i Silicon Valley blev vi imponerade av vad AutoX hade åstadkommit inom självkörande bilar och hur mogna dessa teknologier var. Vi såg också en perfekt partner för att komma ut med våra produkter på marknaden, en partner som dessutom delade våra värderingar”, kommenterar Stefan Tilk, NEVS koncernchef.

“AutoX’s vision att ge världen tillgång till förarlösa transporter för människor och gods, säkert och effektivt, stämmer perfekt in på den framtid vi vill skapa”, tillägger han.

För AutoX kommer samarbetsavtalet med NEVS som den andra viktiga milstolpen i bolagets historia. Den första milstolpen kom då man blev det andra bolaget i världen som fick tillstånd av California Public Utilities Commission att köra förarlösa RoboTaxi-bilar i ett pilotprojekt, varpå man omgående startade sin serviceverksamhet xTaxi.

Det nu tecknade avtalet mellan NEVS och AutoX kommer omedelbart att leda till ett omfattande samarbete mellan de båda företagen, eftersom rigorösa tester av AutoX teknologier integrerade i NEVS fordon enligt tidplanen kommer att starta redan under tredje kvartalet 2019.

Drygt ett år senare kommer samarbetet att märkas på allmänna vägar i Europa, i samband med att ett pilotprojekt startar med NEVS nya förarlösa fordon.

Bägge parter ser en stor flotta med förarlösa taxibilar över hela jorden som det ultimata målet för samarbetet.

Till Redaktionen:
Mediakontakter kring samarbetet med AutoX på NEVS:
Hans-Martin Duringhof, Product Strategy, Innovation & management på NEVS, 073 966 5727. hans-martin.duringhof@nevs.com
Hugo Fozzati, Director of Business & Operations at AutoX, +1 646 287-8585. hfozzati@autox.ai

Om AutoX
AutoX, som grundades 2016 av Jianxiong Xiao (a.k.a. Professor X), har ett helt team av toppforskare från MIT, CMU, Stanford, UC Berkeley, Harvard, liksom ett team med erfarna ingenjörer kopplat till sig. AutoX's “multi-sensor fusion system” gör det möjligt för fordon att köra utan förare även i de mest utmanande stadsmiljöer.

Bolagets ”xUrban-system” är det första AI-systemet i världen som kan hantera olika trafikscenarios i Kinas storstäder. AutoX är, tillsammans med flera stora biltillverkare, på väg att konstruera världens mest erfarna ”AI-förare” som kommer göra det möjligt för mobilitets- och logistikföretag att dra nytta av den mest pålitliga teknologin för självkörande fordon.

För mer information, besök gärna hemsidan www.autox.ai

Om NEVS
NEVS grundades 2012 sedan bolaget köpt tillgångarna I konkursboet efter Saab Automobile. NEVS vision är att skapa en mer hållbarbar framtid genom att erbjuda en global produktportfölj av eldrivna premiumfordon, mobilitetstjänster och hållbara lösningar för städer. NEVS huvudkontor och centrum för forskning och utveckling ligger i Trollhättan, med drygt 700
anställda.

NEVS har en ständigt växande verksamhet i Kina. Bolagets första fabrik i Tianjin var klar 2018. En andra fabrik byggs just nu i Shanghai och bygget av en tredje fabrik i Kina, i Guangzhou, har startat.

NEVS var det första icke kinesiska bolaget som fick klartecken från Kinas regering att bygga en bilfabrik i Kina (”New Energy Passenger Vehicle Project investment approval”. I slutet av 2018 fick NEVS dessutom godkännandet att tillverka och sälja bilar från fabriken i Tianjin.

I januari 2019 blev det känt att Evergrande Health hade köpt 51% av aktierna i NEVS AB, medan NEVS grundare och ordförande Kai Johan Jiang, med sitt bolag NE Holding behöll 49 % av aktierna.

Sen dess har Evergrande meddelat att företaget har ambitionen att bli världsledande när det gäller elbilar. För att kunna nå det målet har ett antal förvärv och samarbetsavtal undertecknats under första halvåret 2019. Evergrande har bland annat köpt batteritillverkaren CENAT, hjulmotortillverkarna e-Traction och Protean Electric, 20% av aktierna i lyxbilstillverkaren Koenigsegg. NEVS har också 65% I ett samägt bolag med Koenigsegg, vars syfte är att gemensamt utveckla och tillverka lyxbilar i ett nytt segment.

Namnet NEVS är en förkortning av National Electric Vehicle Sweden.

För mer information, vänligen besök www.nevs.com,

www.evergrande.com/en

och http://www.evergrande.com/en/business.aspx?tags=6