Pressmeddelande -

NEW BALANCE LANSERAR "FEARLESSLY INDEPENDENT SINCE 1906" - GLOBAL VARUMÄRKESPLATFORM SOM AVSER ATT SPEGLA HISTORIEN OCH UTMANA NUTIDEN

Det ledande sportvarumärket, New Balance, tillkännager lanseringen av Fearlessly Independent since 1906 - den nya inspirerande globala varumärkesplattformen som speglar företagets arv och icke-konventionella värderingar. Plattformen som innehåller en ny visuell identitet med distinkt typografi blir synlig första gången genom den helintegrerade ”Declare Your Independence” -kampanj man lanserar i februari.

"Hos New Balance är vi övertygade om att vår marknadsföring måste återspegla vårt varumärkes DNA och värderingar genom ett autentiskt innehåll som inspirerar både individualitet och självförtroende. Som privatägt företag har New Balance alltid jobbat med värderingsstyrda beslut som t.ex. att behålla delar av sin produktion i USA och England vilket trotsar konventionen och visar på både mod och självständighet, säger Chris Davis, vice president Global Marketing. "I allt vi gör är vårt mål att leda med karaktär, skapa produkter med oöverträffad kvalitet och innovation samt att bidra till bättre samhälle."

Declare Your Independence-kampanjen lanseras den 7 februari och visar upp varumärkets unika karaktär genom ambassadörer. Välkända profiler som Francisco Lindor, Rose Lavelle, Paul Rabil, Jürgen Klopp, Brenda Martinez och PJ Ladd förtydligar i kampanjen hur de definierar självständighet. Via newbalance.se, YouTube samt varumärkets sociala kanaler finns flertalet filmer som framhäver hur dessa välkända personligheter har stått upp mot konventionen genom sin oberoende stil, sin beslutsamhet och sin oöverträffade personlighet.

"Dagens samhälle definieras ofta av likriktighet, vi tror att konsumenter letar efter autentiska, äkta varumärken som trotsar konventionen", säger Davis. "Vi vill definiera och fira individualitet genom sanna oberoende personer som vågar förändra spelet. Vårt mål är att inspirera konsumenter över hela världen att frigöra den bästa versionen av sig själva, säger Davis.

Kampanjen sprids via globala medieföretag som Bleacher Report, Refinery29 Uninterrupted och Vice, bland andra. Dessa mediabolag kommer leverera dokumentärfilmer, övertygande artiklar och sociala videor kring New Balance-atleterna Francisco Lindor, Temba Bevuma, Brenda Martinez och Paul Rabil. Inspirerande berättelser fokuserar på hur dessa världsklasatleter överträffade utmaningar och trotsade standarder för att komma vidare i sin utveckling.

Kampanjens sociala delar belyser karaktären hos New Balance-idrottare och inspirerar konsumenter att uttala sig om hur de förklarar sig oberoende från det förväntade, står upp mot utmaningar och skiljer sig från mängden med hjälp av hashtag #FearlesslyIndependent.

Den globala marknadsföringsbyrån VML skapade varumärkets nya kommunikationsplattform och visuella identitetsmanual. Ace Content of NYC skapade ”Declare yourself” -kampanjen.

För mer information, besök www.newbalance.se/FearlessIndependent eller följ varumärket på Instagram och Facebook, @newbalance och delta i konversationen via #FearlesslyIndependent.

Jan Cederfont, Marketing Manager Scandinavia, New Balance, jan.cederfont@newbalance.com

Declare Your Independence Campaign Background:

Declare Your Style – Cleveland shortstop Francisco Lindor arrived in American at age 12 from Puerto Rico unable to speak English. Now a confident and charismatic All Star, Lindor’s never forgotten his Puerto Rican roots and remains true to his strength of character and unique sense of style — something he brings to everything he does.

Declare Your Drive –Paul Rabil is considered by some to be the #1 lacrosse player in the world. Deeply passionate about growing his sport, he is involved in the business of lacrosse as much as playing it; constantly growing it and doing everything he can both on and off the field to drive its future.

Declare Your Future – Dedicating herself to learning every aspect of the game, American soccer player Rose Lavelle made education of equal importance in her training. Instead of dropping out of college to go pro, Lavelle kept her academics on par with her sport and conquered both.

Declare Your Character – Jurgen Klopp has always had soccer in his blood. After spending 15 years as a professional player, he found his true calling in inspiring others to greatness as the manager of one of the world’s most storied football clubs, Liverpool FC.

Declare Your Path – Middle-distance world medalist runner Brenda Martinez grew up with humble means in a California community. Her passion started through a running club despite only having cut-off jeans and shoes too big for her feet. Martinez hosts running camps for young girls to give them the chances she didn’t have growing up.

Declare Your Victory - PJ Ladd has been innovating in the world of skateboarding since he was 8 and growing up in Boston. Despite long months of unfriendly skate weather, Ladd continued to practice under adverse conditions, using the inside of his father’s auto body garage for refuge.

Declare Your Craft - The film features a New Balance worker stitching an athletic shoe at the company’s Lawrence, MA factory as a nod to the brand’s long-standing commitment to maintaining a portion of its manufacturing in the United States.

*The anthem video’s soundtrack is by Los Angeles-based NVDES, a multi-genre art music project by Josh Ocean that creates songs through freeform creative jam sessions that allows each song to have its own unique elements.

• fearlessly independent

New Balance är ett av världens största sportvarumärken. Med en historia på över 100 år har New Balance byggt en stark position på marknaden och skaffat ett stort antal trogna fans. Sportföretaget har bl.a. genom sina egna fabriker i England och USA utmärkande design och hög kvalité på sina produkter. Att satsa stora pengar på forskning och välgörenhet har alltid varit betydande för New Balance och det privatägda företaget är noga med att följa sina långsiktiga värderingar och strategier.

Hanna Löfberg

Presskontakt Head of Marketing Marketing, Brand & PR