NEW NORDIC HEALTHBRANDS KVARTALSRAPPORT Q1 JANUARI - MARS 2012

Periodens resultat, kSEK 525 170 |311 |
Resultat per aktie*, SEK 0,08 0,03 0,05
Vinst per aktie EBITDA, SEK 0,54 0,49 |2,27 |

*det finns inga utspädningseffekter.

VD kommentar
Vi har fått en bra start på det nya året med en stark försäljningsökning på 8,7 procent i lokala valutor under första kvartalet. Den ökade försäljningen kan hänföras till lanseringen av vår nya produkt Hair Volum™, framgångsrika produktinnovationer avseende existerande varumärken och ökad marknadsföring. Skandinavien och Europa har haft god framgång under det första kvartalet. I Nordamerika och framför allt USA, har vi dock haft nedgång och förlust under kvartalet. Nedgången i USA är präglat av förändringar i sortimentet, förpackningsstorlekar och i kundernas lagernivåer. Försäljningen till apotekskedjorna i USA kommer under 2012 fortsatt att fluktuera och inte nödvändigtvis reflektera verkliga försäljningen till slutkonsumenten. Försäljningen till konsument ska byggas upp genom vår marknadsföring, som därför kommer att fortsätta på nuvarande nivå under 2012.

Som resultat av våra produktinnovationer med högre lönsamhet har bruttomarginalen ökat till 64,4 procent mot 61,4 jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Kostnadskontrollen är god. Under kvartalet har vi haft ökade kostnader för marknadsföring jämfört med samma period förra året. Dessutom har vi haft extra kostnader relaterat till produktregistreringar i Kanada. Slutligen har vi haft kostnader i samband med vår "I Love Saving Plants" kampanj som löper i Skandinavien fram till sommaren 2012. Med denna kampanj bidrar New Nordic till skogsplantering och skydd av hotade växter i Bulangbergen, Kina.

De relativt höga avskrivningarna gällanda immateriella anläggningstillgångar, avseende goodwillposten i samband med förvärvet av iQmedeical 2007, har fortsatt under kvartalet. Restvärdet av goodwillposten förvärv iQmedical AB har nu reducerats till 2,1 MSEK. Under året kommer avskrivningar i relation till iQmedical AB att reduceras signifikant.

Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 1,8 MSEK. Banklånet om 18,7 MSEK som New Nordic tog i Danske Bank för att finansiera förvärvet av iQmedical AB, och som amorteras med ca: 4 MSEK årligen, kommer att vara helt återbetalt under Q1 2013.

Periodens resultat uppgick till 525 kSEK motsvarande 0,08 SEK per aktie.

Under 2012 kommer vi att fortsätta fokusera på ett smalt sortiment riktat för internationellt växande marknadskategorier. Vi kommer ta marknadsandelar, och vi kommer stärka våra varumärken.

Jag är övertygad om att vi kommer att uppnå god tillväxt och jag ser stor potential för fortsatta satsningar.

Kommande rapporttillfällen
Sexmånadersrapport 2012 31 juli 2012
Niomånadersrapport 2012 31 oktober 2012
Bokslutskommuniké 2012 8 mars 2013

Rapporten i sin helhet bifogas.

New Nordic Healthbrands AB (publ)

För ytterligare information kontakta:
Karl Kristian Jensen, VD, kk@newnordic.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
New Nordic Delårsrapport Q1 2012.pdf

Mer information från beQuoted
Nyhetsrum New Nordic

Om New Nordic Heathbrands
New Nordic Heathbrands AB (publ) grundades i 1990 och är listad på First North NASDAQ OMX Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda de mest relevanta och effektiva naturläkemedel och kosttillskott på marknaden. New Nordic är nordens ledande leverantör av örtbaserade produkter. I dag finns New Nordics produkter i över 30.000 apotek och hälsokostaffärer världen över. Företagets hemmamarknad är Skandinavien och Nordamerika. 2010 uppgick omsättningen till 195 MSEK. Ytterligare information finns på www.newnordic.se.