Skydda ger Newsroom uppdraget att stärka sina varumärken med PR

Det av B&B TOOLS-koncernen ägda Skydda har valt PR-byrå. Valet stannade vid Newsroom. Skydda är en av de ledande leverantörerna av lösningar och utrustning för personligt skydd i norra Europa. Företagets varumärken L.Brador och Guide ska nu lyftas ytterligare med hjälp av PR.

– Vi sökte en proaktiv byrå med idéer och kreativitet och hittade det hos Newsroom, säger Åke Lindahl, markandskoordinator på Skydda.

Klädmärket L.Brador har tredubblat sin försäljning de senaste tre åren och handsktillverkaren Guide följer samma positiva trend med en 25-30-procentig årlig försäljningsökning de senaste åren.

Vid sidan av traditionell marknadskommunikation, vill Newsroom satsa på att via massmedier och genom webb-tv öka kännedomen om varumärkena bland framför allt bygg- och industriarbetare.

– Vad gäller L.Brador handlar det om att visa upp funktionella arbetskläder med modern design för en målgrupp som börjar ställa krav på hur de ser ut på jobbet. Idag är det en självklarhet bland hantverkare att gå snyggt klädda på jobbet likväl som hemma. Och vad gäller Guides arbetshandskar handlar det mycket om att visa på kostnadseffektiviteten och den unika funktionen i Guides produktsortiment, säger Åsa Frykberg, projektledare på Newsroom.

Under året kommer det att ske en massiv mediebearbetning mot framför allt fackpress. Dessutom kommer återförsäljarna att få säljstöd i form av illustrativa webb-tv-filmer och produkterna kommer också att visas som rörligt material på Skyddas hemsida.

Newsroom kan se tillbaka på en tillfredsställande utveckling sedan byrån i slutet av 2008 nådde en topplacering i branschtidningen Resumés branschtävling "Sveriges Bästa Byrå".
Trots tuffa tider har byrån knutit flera nya stora uppdragsgivare till sig. Och så sent som i november nyrekryterades Pernilla Holmgren Larsson som projektledare och webb-tv-producent.

Projektgrupp Newsroom:
Åsa Frykberg, projektledare för Guide
Christina T Terfors, projektledare för L.Brador
Pernilla Holmgren Larsson, webb-tv-producent

Frågor besvaras av Åsa Frykberg, projektledare Newsroom, 031-712 40 09, 0707-58 16 22

Fakta om Newsroom: Newsroom är en PR-byrå som arbetar med strategisk, intern och extern kommunikation samt opinionsbildning, kriskommunikation och integrerad kommunikation. Genom effektiv kommunikation hjälper vi våra kunder att skapa lönsamma affärer, stärka sin position på marknaden och ta plats i det offentliga samtalet.
Newsroom har 14 anställda och en omsättning på omkring 14 miljoner kronor. Vårt huvudkontor finns sedan 20 år tillbaka i Göteborg.

• PR, kommunikation

• pr-byrå