Öka attraktionskraften i din rekrytering med hjälp av videopresentationer.

I Sverige har man relativt länge pratat om bristen på talanger och den generella arbetskraftsbristen. Många bolag idag anser att bristen på "rätt" människor gör att tillväxten hämmas. I många ledningsgrupper eller styrelserum sitter man och försöker lösa problematiken med att hitta dessa "rätta" personer. I de allra flesta fall utmynnar allt i att man använder sig av de befintliga annonserna, med lite omskrivningar, man väljer några nya forum och sen hoppas man att saker och ting ska lösa sig. Ibland lyckas man, ibland inte - slumpen får en för stor roll i detta.

Under många år har man på HR avdelningar diskuterat employer branding, talent management och hur man ska locka till sig de bästa medarbetarna. Det landar ofta i värdegrundsarbete, policyfrågor och vad man som företag vill stå för. HR äger frågan och marknad är alltför ofta ointresserad av den här typen av kommunikation. Utifrån detta blir ofta budgeten begränsad och frågan prioriteras ner. I slutänden krävs förändring i arbetssätt, programmering av hemsida och en ändrad process.

Next u valde redan från starten i augusti 2012 att jobba med videopresentationer. Man valde att ge sig in och fightas med de befintliga rekryteringsföretagen som finns och tog upp kampen via nya sätt att annonsera och nya sätt att presentera, allt för att skapa en bättre matchning. Metoden var att man utgick från den sökande, vad vill denne ha när hen söker ett jobb? Frågor som chef, kontor, klädstil, kollegor mm, har i undersökningar visat sig vara viktiga för trivseln. Det kan många gånger vara avgörande om en person väljer att söka ett visst jobb. Mjuka värden är svåra att kommunicera i text, människors språk består till 90 % av kroppsspråk. Hur får man in det i en skriftlig annons?

Idag har företag som BMW, Canon, Com Hem, Goodyear och Grohe testat på Next u´s videopresentationer. Samtliga är bolag som befinner sig i tillväxt, som vill kommunicera på ett nytt sätt när de rekryterar. Samtliga dessa har valt videopresentationerna som ett komplement till sina skrivna annonser. De har valt att använda sig av Next u´s videopresentationer för att verkligen nå ut med vad de söker. De har också valt att använda sig av videopresentationer av kandidater för att hitta de där "rätta" personerna. Dessa stora företag upplever idag att de får draghjäp av Next u´s sätt att presentera sig på, att de blir bättre på att lyfta fram sina riktiga värden och att de får en möjlighet att marknadsföra sig i rekryteringssammanhang. Att använda sig av videopresentationer har också visat sig framgångsrikt via sociala medier. Den virala spridningen via Facebook, Twitter och Google+ har visat sig fungera väldigt framgångsrikt.

Enligt företagets VD, Stefan Lidén räknar Next u inom kort med att signera ytterligare några kända bolag som också är nyfikna på hur detta fungerar och vilket resultat det renderar i. "Videopresentationer är här för att stanna, vi har bara sett början på det än. Next u leder den här utvecklingen i dagsläget och inom 2 år räknar vi med att finnas i ytterligare minst ett nordiskt land" säger Stefan.

• rekrytering videopresentationer
  • videopresentation
  • videopresentationer
  • next u videopresentation rekrytering