Shadi Bitar, VD och grundare av Nextory

Nu kommer den digitala bilderboken med uppläsning

Behöver du också få hjälp med godnattsagan ibland? Varje tillfälle till högläsning gör skillnad oavsett hur. Ingen av de stora digitala boktjänsterna i Sverige har förrän nu kunnat erbjuda bilderböcker där man både kan lyssna på ljudeffekter såsom fågelkvitter och samtidigt lyssna på en berättarröst. Lagom till jul erbjuder Nextory just detta. Helt enkelt böcker där barn får en bättre och mer levande läsupplevelse.

Högläsningen i hemmen minskar dramatiskt. Redan 2012 presenterades undersökningar som visade att bara 35procent av Sveriges föräldrar läser för sina barn varje dag. Undersökningen, som gjordes av Läsrörelsen och Junibacken, visade samtidigt att motsvarande siffra 2002 var 70 procent.

Sagostunden ska tillbaka

Regelbunden högläsning ger barn stora fördelar. Barnen hör och lär sig nya ord och med ett större ordförråd blir det lättare att så småningom ta till sig olika slags texter. Barnet blir också mer intresserat av att läsa.

- Inget slår högläsning och närheten det skapar till barnet. Men oavsett hur det sker gör varje högläsning en skillnad. Jag brinner för barns rätt till böcker och berättelser och vi på Nextory vill inspirera barn till ökad läslust. Vi är stolta och glada att vi nu kan erbjuda våra kunder bilderböcker med uppläsning, säger Shadi Bitar, grundare och vd Nextory.

Nextory tar nästa steg i utvecklingen av digitala böcker

Fram tills nu har man kunnat antingen läsa e-böcker eller lyssna på ljudböcker. Förlagen har börjat ta fram böcker som innehåller både text, ljud och rörlig bild. Formatet heter Epub3. Nu är Nextory den första av de större prenumerationstjänsterna som har den senaste tekniken för att erbjuda kunderna denna kombinerade läsupplevelse. Det innebär att ditt barn både kan bläddra i en bilderbok samtidigt som en berättarröst läser upp texten i boken.

– Vi på Bonnierförlagen är väldigt glada över att Nextory kan erbjuda marknaden e-böcker i Epub3-format. Jättekul att Nextory nu satsar på det här e-boksformatet som ger en så mycket större upplevelse för läsarna, säger Jessica Kolterjahn, ansvarig digitala barn- och ungdomsböcker, Bonnierförlagen.

Den första strömmen av bilderböcker med uppläsning finns nu tillgängliga i Nextorys barnboksdel ”Läs & lyssna” lagom till jul. Nextorys prenumerationstjänst fungerar så att man mot en fast månadsavgift kan läsa eller lyssna på så många digitala böcker som man vill.

Tips på bilderböcker med uppläsning

• Vem-serien (ex. Vem blöder?) - Stina Wirsén

Vem blöder?

Gittan och älgbrorsorna

• Jul i Stora Skogen - Eva Eriksson och Ulf Stark

Jul I stora skogen

Om Nextory
Nextory erbjuder en prenumerationstjäns med obegränsad tillgång till både e-böcker och ljudböcker. Bakom Nextory står Shadi Bitar och Ninos Malki som har lång erfarenhet av nyskapande bokutgivning. Duon startade Earbooks 2003 som erbjöd ljudböcker via cd. År 2009 var Earbooks landets största fristående ljudboksförlag. År 2009 mottog de Kung Carl XVI:s pris som Årets nybyggare. Nextory AB är ett dotterbolag till Frescano Group, där även bolagen Svenska Julförlaget och Vår Bazaar ingår. Läs mer på www.nextory.se.