Employer Branding i fokus när Nextport rådgav Klarnaflytt

Nextport har hjälpt Klarna att utveckla en modern arbetsplats i tidigare Skandias nyrenoverade fastighet på Sveavägen 44 i Stockholm. Flytten är en av de mer omfattande i Stockholms fastighetsvärld under 2014. Under projektet har Nextport haft en rådgivande och stödjande roll och arbetat operativt kring säkerhet, byggnation, logistik, upphandling, inleveranser och flytt.

Klarna var i behov av större och mer ändamålsenliga lokaler. Nextport arrangerade inledande workshops där personalen fick vara med och diskutera det nya kontoret och arbetsplatsens utformning. Det framkom att Employer Branding, dvs hur företagets varumärke gestaltas i lokalerna var viktigt, och att arbetsplatsens utformning och de signaler den sänder har stor betydelse både för att behålla kompetensen i huset och för att locka till sig nya medarbetare.

Många leverantörer är inblandade i ett så här stort och komplext uppdrag. Nextports erfarenhet av att leda stora och komplexa projekt samt förmågan att få alla inblandade att samverka har varit en viktig framgångsfaktor. Hela projektet har präglats av en hög kostnadsmedvetenhet. Kontorsytornas flexibla utformning medger omflyttningar under verksamhetens gång istället för kostsamma ombyggnationer. Arbetsmiljön är utformad för att underlätta för möten och samarbeten både inom och mellan avdelningarna och speglar även kundens högt ställda hållbarhets- och kvalitetskrav.

Detta är ett uppdrag som har varit både roligt och utmanande. Kunden har hela tiden haft en tydlig ambition med flytten och vi kan nu konstatera att man nått de målsättningar man hade. Ett projekt av den här digniteten befäster Nextports position som ett av de marknadsledande företagen i branschen, säger Erik Dellner, VD Nextport

Projektledare Nextport:
Tenant Representation: Mark-Peter Rosendahl, Relocation Management: Henrietta Cedergren
Fastighetsägare: Diligentia
Arkitekt: Koncept

Klarna grundades i Stockholm 2005, utifrån en enkel och klar idé: Att göra det enklare för människor att handla. Idag är Klarna ett av Europas snabbast växande företag. 2014 gick man ihop med SOFORT och skapade Klarna Group, Europas ledande alternativa betalningsleverantör. Klarna Group har över 1000 anställda och är verksamma i 15 länder. Drygt 25 miljoner konsumenter och 45 000 handlare använder våra lösningar och vårt mål är att bli det sätt som världen helst handlar med.

• klarna
  • tenant
  • nya lokaler
  • relocation