Niam förvärvar kontorsportfölj i Finland

Niam har förvärvat 15 kontorsfastigheter och två handelsfastigheter i Helsingforsområdet.

Niam har förvärvat en portfölj bestående av 17 fastigheter i Helsingforsområdet om drygt 100 000 kvadratmeter.

Johan Bergman, Niams VD säger, “Vi är mycket nöjda med investeringen och dess attraktiva lägen, höga kvalité och stabila inkomster. Niam är övertygade om att Helsingfors kontorsmarknad är ett mycket attraktivt investeringsområde som kommer att fortsätta stärkas framöver.”

Långivare i transaktionen är tyska banken Helaba (Landesbank Hessen-Thüringen).

Johan Bergman, VD +46 8 5175 8500

Pekka Salakka, Senior Director, Acquisitions & Portfolio Management Finland +358 500 500 802

Niam är ett av norra Europas ledande private equity företag inom fastigheter och förvaltar fastigheter till ett värde av €3,3 miljarder. Niam erbjuder finansiella investerare möjlighet att investera på de Nordiska och Baltiska marknaderna genom sina fonder. Sedan företaget grundades 1998 har Niam, genom egna fonder eller på uppdrag av finansiella partners, investerat i fastigheter till ett totalt värde överstigande €5.5 miljarder och genererat en gross leveraged IRR om 31%. Niam har kontor i Stockholm, Helsingfors, Oslo och Köpenhamn, ett investeringsteam med 40 dedikerade anställda och ett erkänt senior management med ett genomsnitt på över 20 års erfarenhet från fastighetsutveckling och direkta fastighetsinvesteringar. För mer information, besök gärna www.niam.se.

Helaba Landesbank Hessen-Thüringen

Helaba är en tysk bank grundad 1953 med huvudkontor I Frankfurt. Sedan starten 2006 av Helabas verksamhet i norra Europa, har banken fokuserat på finansiering av kommersiella fastigheter för lokala och internationella investerare i Sverige och Finland. För mer information, besök gärna http://realestatefinance.helaba.com.