NIBE F1355–28. En fastighetsvärmepump skräddarsydd för flerbostadshus - 4-28 kW.

​Hej NIBE F1355-28! Bergvärmepumparnas nya hjälte med en given plats i flerbostadshus

NIBEs familj med inverterstyrda bergvärmepumpar växer nu med NIBE F1355–28. En ny fastighetsvärmepump som är skräddarsydd för flerbostadshus och erbjuder 4-28 kW.

Med totalt sju modeller inom inverterstyrda bergvärmepumpar erbjuder NIBE Energy Systems ett rekordbrett sortiment inom värmepumpar. Ett sortiment som växt år efter år. Efter 2013 års lansering av banbrytaren F1155/1255 med 4-16 kW följde 2014 lanseringen av den mindre modellen 1.5-6 kW som erbjöd kunder ett kostnadseffektivt alternativ vid mindre värmebehov. Efter 2016 års lansering av 3-12 kW är det nu ett naturligt steg att presentera NIBE F1355 med 4-28 kW.

Vår nya modell NIBE 1355–28 har två kompressorer som samtidigt kan producera både varmvatten och uppvärmning. Värmepumpen kräver inte årlig besiktning eftersom pumpen har mindre än 5.0 ton CO2 ekvivalent köldmediemängd. Med lanseringen erbjuder vi inte mindre än sju inverterstyrda bergvärmepumpar, säger Per Törnkvist, produktchef Sverige för bergvärmepumpar på NIBE Energy Systems.

Den nya modellen har utvecklats som ett svar på ett stigande intresse bland producenter av flerbostadshus, som söker högsta möjliga effekt till minsta möjliga energiåtgång.

Det flexibla spannet av effekt ger betydande energibesparingar och det behövs inte längre extra värmekällor när det är riktigt kallt ute. En storlek räcker inte för alla varför vi satsat på en bredd av modeller, alla flexibla. Vi har nu ett sortiment som precist och anpassat möter marknadens alla behov, säger Per Törnkvist.

Redan 2006 lanserade NIBE Energy Systems den första inverterstyrda bergvärmepumpen,

NIBE Fighter 1250 med 4-16 kW. Den inverterstyrda kompressorn anpassade värmepumpen till husets värmebehov för högsta effektivitet och komfort. Elva år senare lanseras nu NIBE 1355–28 med oöverträffad värme- och energieffektivitet.

Media Contact NIBE Energy Systems:

Per Törnkvist, Produktchef NIBE Energy Systems, per.tornkvist@nibe.se,

Telefon: +46 433 27 31 29

Magnus Axelsson, Marknadskommunikationschef NIBE Engergy Systems, magnus.axelsson@nibe.se,

Mobil: + 46 736 44 33 16