Största bergvärmeprojektet någonsin!

Största bergvärmeprojektet någonsin!

Det handlar om totalt 500 lägenheter i bostadsrättsföreningen Ljuskärrsberget i Saltsjöbaden utanför Stockholm. 3,5 miljoner kWh räknar man med att kunna spara varje år tack vare det nya systemet! Det motsvarar 350 ton CO2! LJUSKÄRRSBERGET I SALTSJÖBADEN är en mycket stor bostadsrättsförening, med cirka 500 lägenheter fördelade på 13 gårdar. Totalt rör det sig om hela 52 hus!

Det som gör projektet riktigt märkvärdigt är att entreprenören Enstar AB inte bara sätter in värmepumpar. Man konverterar alla lägenheterna från direktel till vattenburen värme på samma gång!

– Våra energikostnader har under de senaste fem åren ökat med 100 % till ca 10 miljoner kronor om året, säger Brf Ljuskärrsbergets ordförande Mathias Skoglund.

– Vi var tvungna att göra något. Vi var maktlösa och kunde inte påverka vår situation alls. Nu kommer vi tvärtom att ha ett system som inte bara sparar pengar och miljö. Det höjer också värdet på alla medlemmarnas lägenheter!

Projektet är gigantiskt på alla sätt. Installation av vattenburna system i 52 hus och 500 lägenheter är inte att leka med. Och då har vi inte ens berört bergvärmeinstallationen. Totalt borrar man här 156 hål på vardera cirka 230 meter. Värmen från borrhålen leds in i 13 olika pannrum som vart och ett är utrustat med två NIBE F1330 bergvärmepumpar och två stycken VPB750 varmvattenberedare. Totalt 26 varmvattenberedare samt 26 bergvärmepumpar på mellan 40 och 60 kW styck.

När allt står färdigt räknar man med att kunna hämta 3,5 miljoner kWh helt gratis ur berget varje år. Totalt beräknar man spara nästan 5 miljoner kronor om året. Går elpriset upp blir besparingen ännu större …

Fakta:
Uppvärmning Brf. Ljuskärrsberget / Saltsjöbaden.

500 lägenheter
13 gårdar
52 hus

26 x NIBE F1330 40-60kW
26 x NIBE VPB750
156 borrhål
Totalt ca 3,5 miljoner kWh gratis ur berget.

För mer information kontakta:
Peter Eriksson, NIBE Energy Systems
0433-73 000, 070-655 45 05