Hållbarhetsrapport 2011

För tredje året i rad släpper NilsonGroup sin Hållbarhetsrapport. I år får ni följa med på skons resa från idé – till kundens skohylla och det hållbarhetsarbete som ligger bakom produkten.

I rapporten kan ni bland annat läsa om hur NilsonGroup startat ett arbete med kemikaliehantering i fabrik. Detta med hjälp av ett nytt utformat verktyg som bygger på samma coachande förhållningssätt som vårt social compliance arbete. Tony, General Manager på en av de fabriker som NilsonGroup handlar med, berättar mer om fabrikens syn på kemikaliearbetet. Under året har det även varit fokus på NilsonGroups inköpsprocesser. Med tydliga inköpsprocesser kan vi enklare planera tillsammans med våra leverantörer. I butiksledet har vi bland annat fortsatt arbetet med att använda energisnåla armaturer samt fasat ut de icke miljövänliga förbrukningsprodukterna ur vår interna inköpsportal.

2011 vände vi oss till kunden och talade om vad de kan bidra med för att bland annat förlänga hållbarheten på produkterna. Genomgående poängterar vi också att hållbarhet handlar om aktiva val. I rapporten skriver vi om ”Better Choice” som är skor av certifierad ekologisk bomull, vattenbaserade limmer och naturlig gummibaserad sula.

Det har varit ett spännande år, med många förbättringar men också en ökad medvetenhet kring hållbarhetsarbetets problemställningar. Vi har kommit en lång bit på väg, men är ödmjuka inför att vi fortfarande har mycket kvar att göra.

Rapporten finner ni på vår hemsida; www.putfeetfirst.com under rubriken ”Vårt Ansvar”.

Malin Kemi, Ansvarig Corporate Responsibility och Produktion NilsonGroup
Mail: malin.kemi@nilsongroup.com