Hållbarhetsrapport NilsonGroup 2012

För fjärde året i rad publicerar NilsonGroup sin Hållbarhetsrapport. Rapporten beskriver hur NilsonGroup arbetar med hållbarhet och långsiktighet både på hemmaplan samt i produktionsledet.

- Att möta våra kunders förväntningar på alla plan är en ständig utmaning för oss på NilsonGroup. Det handlar om att leverera de bästa produkterna i alla avseenden. Rätt look och modegrad, rätt kvalitet och pris samt förstklassigt kundbemötande. Ett produktionsarbete med hållbarhet i fokus som vi kan känna stolthet för, säger Ingela Larsson, VD NilsonGroup

Säker arbetsplats

I årets rapport belyser vi, hur vi tillsammans med våra samarbetspartners inom produktionen arbetar för att skapa långsiktiga relationer. Med långsiktighet som ledord vill vi beskriva hur vi under 2012 har arbetat med bland annat utbildning och coaching i tillverkningsledet. Vi har satsat på att fasa ut de mest skadliga kemikalierna samt bidragit till att hanteringen i tillverkningsprocessen sker under säkrare förhållanden. Dessa åtgärder har således skapat en säkrare och mer hälsosam arbetsmiljö.

I rapporten berättar vi om ”A Better Choice”, en kollektion från DinSko. Skor tillverkade av certifierad bomull, vattenbaserade limmer och naturgummibaserade sulor. Genom att erbjuda våra kunder ett bättre val hoppas vi kunna ta ett steg närmare en mer hållbar riktning.

2012 har varit ett spännande år, med många förbättringar och ökad medvetenhet kring hållbarhetsarbetets problemställningar. Vi har kommit en lång bit på väg men är ödmjuka inför det faktum att vi fortfarande har mycket kvar. Ett arbete som vi ser fram emot att fortsätta utveckla.

Rapporten finner ni på vår hemsida putfeetfirst.com under rubriken ”Vårt Ansvar”.

Linda Andersson, Ansvarig Corporate Responsibility och Produktion NilsonGroup
Mail: linda.andersson@nilsongroup.com

• rapport
  • 2012
  • better choice
  • ecco

NILSONGROUP är Skandinaviens ledande skokoncern med butikskoncepten DinSko, Nilson
Shoes, Skopunkten, Jerns och Radical Sports samt franchisebaserade Ecco shops. Med 300 butiker i Sverige, Norge, Finland och Danmark omsatte NILSONGROUP 3 miljarder under 2011. Genom en oslagbar kombination av varumärken under ständig utveckling, fortsätter företaget att expandera.