Fler och fler förväntar sig skräddarsydda upplevelser

Likväl som vi nog alla någon gång fejkat ett stort hjärtligt tack när vi öppnade en present som inte alls kändes rätt, kan vi nog också fortfarande minnas känslan när paketpappret slets av och just det där som var som skapt för dig uppenbarade sig. Visserligen kan de där fejkade tacken vara roliga att tänka tillbaka på, men visst är det enklare att berätta vidare och minnas den där presenten som var helt perfekt för dig? Och varför är det så?

Vi människor är väldigt komplexa, men också väldigt enkla. De flesta minnen skapas vid de situationer där vi blir som mest berörda, oavsett positiv eller negativ upplevelse. Det är därför vi alltid måste vara medvetna om vår Brand Experience, för vi vill jusjälvklart inte skapa en negativ känsla hos någon. Det betyder också å andra sidan att det finns ett enkelt knep för att skapa positiva minnesvärda upplevelser som berör.

Låt oss gå baklänges.

1. För att minnas något behöver du bli berörd och samtidigt få igång tankeverksamheten. Minnen skapas först när tanke och känsla arbetar tillsammans. Hjärna och hjärta helt enkelt
  2. Vad blev du mest berörd av? Presenten som kändes som skapt för just dig eller den som inte alls kändes rätt? Yes, helt rätt, presenten som var som skapt för dig såklart. Det är den du minns mest och troligtvis också den som du fortfarande berättar om 15 år senare.
  3. Slutsatsen vi då kan dra är att upplevelsen berör mer och är enklare att minnas om den kändes som gjord för dig.
  4. Du känner dig sedd och förstådd. Du blir helt enkelt bekräftad. Och i slutändan är det anledningen till att du blir berörd. Att någon förstod dig så väl att de kunde välja ut den perfekta presenten.

Då tar vi det framlänges.

1. Tänk om du varje gång du ska skapa en upplevelse kunde ta reda på vad målgruppen verkligen brinner för, vad de behöver och vad de drömmer om. En mini-detalj eller en storslagen insats där mottagaren mentalt bara sliter av pappret på sin present och tänker ”hur kunde dom veta att just jag blir glad av det här?”.
  2. Då är det troligare att den personen blir positivt berörd och därmed större sannolikhet att ett minne skapas.
  3. Om personen har ett positivt minne är det i sin tur större sannolikt att personen berättar det vidare och kommer ha en härlig känsla i magen nästa gång ni kommer i kontakt på något sätt. Då har du liksom redan vunnit den personens gillande.
  4. Ju fler som gillar det du erbjuder – desto fler ambassadörer kommer ditt varumärke samla på sig och desto starkare varumärke kommer du få.

Precis som vi alltid förväntar oss att få presenter vi gillar, så förväntar sig allt fler skräddarsydda upplevelser. Och sammanfattningsvis är det alltså det du behöver ta med dig: att alltid försöka skapa någonting – stort som smått, vitt som brett - som känns skräddarsytt för upplevelsens mottagare.

På Nine Yards arbetar vi dagligen med att skapa upplevelser som berör. Och för att upplevelserna som vi designar ska kännas och bli skräddarsydda för mottagaren så använder vi oss av vår process: Find, Create, Activate.

Det är i Find-fasen som vi går på djupet och hittar insikter att utgå ifrån. Vi undersöker målgruppen, ser över sociala trender och försöker hitta relevansen i kommunikationen och aktiveringen. Det är i Find-processen som nyckeln ligger för att vi ska kunna skapa skräddarsydda upplevelser.

Och visst är det underbart när man känner personen så pass väl att man vet hur reaktionen kommer bli när presentpapperet slits av – Succé!

Mer nyfiken på varför det är viktigt med upplevelser som berör? Läs mer här

Ha en fantastisk helg så hörs vi snart igen!

//Vännerna på Nine Yards