Handen på hjärtat...

Ett varumärke är en av de mest värdefulla tillgångarna i ett företag eller organisation. Kanske den allra viktigaste.

Vi investerar enormt mycket i våra varumärken, både tid och pengar. De investeringarna har nästan uteslutande ett tydligt fokus; relationen mellan varumärket och dess publik. Oavsett om publiken är intern eller extern.

Vi på Nine Yards har vi framgångsrikt utvecklat och genomfört en rad resultatdrivna workshops, seminarier och föreläsningar där målet är att få en samsyn och ett gemensamt synsätt på ett varumärke. En sådan enighet kommer att öka sannolikheten för att ni ska kunna uppfylla dina varumärkeslöften.

Har vi lyckats göra dig nyfiken på vad vi kan göra för dig? Så en signal eller maila, så berättar vi mer!

Jörgen Svedberg: 0734-11 63 24

jorgen.svedberg@nineyards.se

Medan du funderar; vi har sammanställt nio sanningar som genomsyrar allt vi gör. Dessa nio sanningar är våra hörnstenar när vi hjälper våra kunder att skapa Experience Brands. Ta en titt och kom ihåg – vi är bara ett telefonsamtal bort!

1. FRÅN B2B, B2C OCH B2E TILL B2P

Om man ser det strikt ur ett varumärkesperspektiv, spelar det i princip ingen roll vilken typ av företag eller verksamhet man är i eller vilken typ av kommunikationsdisciplin man arbetar med. Det viktiga är att skapa relationer med människor; relationsbyggande är ett varumärke största utmaning. Och att skapa och upprätthålla relationer är en dyr affär, med enorma summor pengar och tid inblandade. Detta gäller oavsett om ditt varumärkes primära målgruppsfokus är internt eller externt. Allra helst är det både och, hela tiden. Alltså, ur ett varumärkesperspektiv bör vi tala om Brand to People, B2P, snarare än något annat.

2. HITTA DIN RELIGION

De flesta företag vet vad de gör (förhoppningsvis) och hur de gör det. Dock börjar de bästa företagen och dess varumärken med att beskriva varför de gör de gör vad de gör och vad de verkligen tror på. När du hittar ditt ”varför”, då är du nära att hitta din berättelse, din story och det kan bli en nästan religiös upplevelse. När du har fått grepp om vad du tror på blir det enkelt att översätta det till hur du gör vad du gör och i slutändan vad du gör.

3. VAR ÄKTA

För att uttrycka det enkelt: att luras funkar inte. Att sätta en snygg etikett på burk löften kommer att misslyckas om innehållet inte levererar. Att vara äkta innebär att du inte behöver skryta eller överdriva hur fantastisk du eller dina produkter är. Istället kommer ditt varumärke att stå för sig självt och hitta sin publik som är i synk med vad ditt varumärke säger och gör. Men du får aldrig glömma; allt börjar med dig, din personal och dina viktigaste vänner. Utan deras förståelse, acceptans och engagemang kommer din burk att vara tom. Och upplevas som falsk.

4. REALISERA VARUMÄRKETS PERSONLIGHET

Att identifiera egenskaper för ditt varumärke, som person, är nyckeln till att ta reda på hur ditt varumärke ska uttrycka sig. Personligheten ger tonaliteten, förmedlar attityden och känslan av varumärket, och mer än så: det kommer att hjälpa varumärket slå an rätt ackord för att locka dina interna och externa vänner. Men se upp! Precis som en människa, så måste ditt varumärke vara troget sin karaktär för att bli respekterat. Om det börjar agera konstigt, har du trubbel.

5. VARUMÄRKESUPPLEVELSEN BÖR STYRA HUR DU KOMMUNICERAR.

Kanske upplevelse, eller experience, är det mest använda och missbrukade ord inom marknadsföring och kommunikation i dag.  Du hittar det överallt. Upplev hit, upplev dit, upplev mig! Detta är förståeligt eftersom upplevelsen som koncept är briljant då det handlar om att möta en publiks drömmar, önskningar och behov på ett sinnligt plan. Tricket är dock att låta den upplevelse du vill skapa definiera hur, när och var du kommunicerar.

6. SKAPA FANS

De flesta varumärken kommer inte ha folk som tatuerar logotyper eller symboler på sina kroppar. Däremot kan alla märken sträva efter att skapa fans, en publik som litar på, respekterar och gillar märket intuitivt. Att identifiera och lära känna varumärkets målgrupp, kunder, anställda ur ett affärs- eller produktperspektiv är givetvis både klokt och nödvändigt; det hjälper en varumärkesägare att navigera varumärket på olika specifika uppdrag. Men när en varumärkesägare har ambitionen att skapa fans, riktiga fans, oavsett märken, produkter eller tjänster – kommer spännande saker att ske i B2P relationen!

7. DU BEHÖVER EN HISTORIA ATT UTFORSKA

Din berättelse är (oftast) inte din vision eller din mission rakt av. Din berättelse är den levande historien om ditt varumärke, något som ska beröra människors hjärtan och själ. Berättelsen bör vara den rena essensen av ditt varumärke där dina passioner, övertygelser och värderingar manifesteras på ett berörande och engagerande sätt. Att skapa, hantera och leva med en stark berättelse, kommer att hjälpa till att göra ditt varumärke din kanske allra mest värdefulla tillgång. Och när din interna och externa publik börjar berätta din historia, på sitt sätt, varje dag – det är då du vet att det var värt precis allt.

8. DU MÅSTE LEVERERA

Den största utmaningen för ett varumärke är att leverera på sina löften. På riktigt. Och det spelar ingen roll när, var eller i vilken kanal som leveransen sker. För de flesta varumärken och verksamheter finns ett glapp mellan vad man säger att man är och hur man agerar, hur man beter sig. Detta glapp måste vara minimalt. Vi vet, det är svårt, men det är helt avgörande att glappet inte är för stort så att varumärket inte uppfattas som falskt.  Ett varumärke måste infria sina löften varenda dag, i alla möten med sin publik.

9. GÅ HELA VÄGEN, IN I KAKLET

Bortsett från massor av hårt arbete och en massa tålamod, tror vi det finns tre nycklar för att få saker att hända:

ETT: HÅLL DET ENKELT.

Det finns ingen anledning att komplicera saker och ting om man inte behöver. Ur ett varumärkes synvinkel är det mycket en fråga om att tala till människors önskningar, behov och drömmar. Fantasi, mod och humor kan vara mer värdefulla tillgångar än business know-how när du arbetar med ditt varumärke.

TVÅ: TA ETT STEG I TAGET.

Samla ihop vad du har i form av strategier och planer, gör dina prioriteringar och gör det bästa du kan. Ditt varumärke måste vara någon, det måste innehålla tydliga och konkreta löften och du och ditt team måste kunna leverera på dessa löften. Starta där och gå vidare, utveckla och uppfinn längs vägen.

TRE: ORKA.

Det arbete ni lägger ner på att utveckla och förvalta varumärket måste löna sig. Men glöm aldrig någonsin bort vad som är viktig; att bli och vara ett upplevelsevarumärke, utgå alltid för ditt varför och vad du tror på, håll fast vid din historia och leverera, leverera, leverera.  Men du måste förstås också mäta ditt varumärkes prestation, avkastningen på det du investerar och tillståndet i relationen mellan ditt varumärke och dess publik.  Att bygga och underhålla ett starkt, kraftfull och värdefullt varumärke är inte en quick fix – det tar tid. Ha tålamod. Orka gå ”THE WHOLE NINE YARDS”. Då kommer det att bli en riktigt rolig resa med ett lyckligt slut!