Blogginlägg -

Vi på Nine Yards har jobbat med content marketing sedan vi föddes. Alltså att ge en målgrupp vad de vill ha, när de vill ha det, som de vill ha det. Och så adderar vi ytterligare en dimension till det; upplevelsen, det vi kallar experiencemarketing eller brand experience. Båda använder samma grundläggande verktyg; att bygga och använda starka historier. Storytelling, känns det igen?

När vi spanar på trender runt om i världen ser vi tre saker som vi tycker är särskilt intressanta. Det finns väldigt många fler förstås, men vi tar dessa tre nu.

1. I en undersökning definierade 80 procent av de tillfrågade företagen den upplevelse de levererade (till sina kunder) som ”Superior”. När man vände på steken och frågade deras kunder, höll 8 procent med (!).
Vi konstaterar: Det finns ofta ett stort glapp, av olika anledningar, mellan ens självbild och verkligheten. Ett glapp i hur man levererar på vad man säger att man är. En avgörande faktor, tror vi, är att man på ledningsnivå inte har en tillräckligt bra insikt och överenskommelse om hur man ska förhålla sig till sitt varumärke och vad det man säger i sin varumärkesstrategi egentligen innebär. Har man inte det är det svårt att skapa och stå för en stark story som man kan utforska.

2. 78 procent av tillfrågade marknadschefer tror att skräddarsytt innehåll är framtiden för marknadskommunikationen.
Vi konstaterar: Det som populärt kallas ”störande media” tappar mark, tilltron till det minskar från alla håll. Oombedd kommunikation väljs bort och möjligheterna att söka relevans ökar, samtidigt som gränssnitten mellan vad som är vad suddas ut. Att skapa relevant och intressant innehåll likväl som att arbeta med ”profiling” av ens målgrupper ända ner på individnivå, är lika viktigt som det är utmanande. När man sedan kollar upplevelsedimensionen till det - kör man rakt in i rekommendationssamhället med turbofart.

3. 67 procent av tillfrågade marknadsförare inom B2B anser att event är den viktigaste strategiska kanalen.
Vi konstaterar: Vår kärnaffär är inte bara stark idag, den har en urstark framtid. Tillväxten inom ”live” spås bli 45 procent de närmaste tre åren. Att möta människor med ett relevant innehåll på ett upplevelsestyrt sätt, är den i särklass mest effektiva kanalen som står till buds för att nå en publik, på riktig. Det kanske är hög tid att uppgradera event till en strategisk kanal också i Sverige!

Välkommen att slå oss en signal om du är nyfiken på att veta mer om vad vi gör inom varumärkeskommunikation, event, digitalt, externa och interna kampanjer. Du hittar oss som vanligt på www.nineyards.se.