Nine Yards utmanar branschen och bygger om varumärket

Det har hänt otroligt mycket hos oss på Nine Yards det senaste året, vi har utmanat branschen, byggt om vårt varumärke och anställt 20 nya medarbetare. Bland annat. Men framförallt, vi har genomfört en enorm intern kulturresa, för att rusta oss för en ny verklighet.

Allt började med ett möte. Precis som det alltid gör.

Våren 2010 träffade jag Kevin Jackson, då försäljningschef för Jack Morton, en av Europas största Brand Experiencebyråer. De tog steget från att vara en eventbyrå till att utveckla begreppet Brand Experience för fyra år sedan. I dag är de utan tvekan en av världens ledande byråer inom varumärkeskommunikation.

Det blev ett spännande, nästan dramatiskt möte. ”Ni är i eventbranschen, ni har funnits i sju år, ni dör när som helst”, sa Kevin. Ok, kanske lite dramatiskt tyckte jag då, men blev naturligtvis nyfiken. Men insikten slog mig; vi kan inte fortsätta som vi gjort. Vi måste kunna skapa ett högre värde för våra kunder. Vi måste kunna göra mer, gå längre.

Ett par veckor senare träffades jag och Kevin igen. Sedan dess har vi setts många gånger. Jag kan enkelt konstatera att Kevin hade rätt. Han väckte mig.

Under året har vi stött och blött detta internt. Vi har diskuterat med våra kunder, med branschen, med "gurus" - och till slut kunnat landa i en trygghet och förvissning: det finns ett stort behov av att arbeta med upplevelser kopplade till ett varumärke.

Vi är inte först. De internationella föregångarna samverkar vi med och lär oss av. Här på hemmaplan är vi några få byråer i Norden som agerar bredare numera. Det vi har gemensamt är en ambition att de uppdrag vi får skall göra skillnad, på riktigt. Det som gör oss på Nine Yards unika är att vi inte bara hängt upp en ny skylt på dörren, utan utvecklat en helt unik modell för vad vi menar och vad vi gör. Den visar vi mer än gärna!

Det har gått vansinnigt fort, samtidigt som det varit en lång resa. Åtta år av att brinna passionerat för varumärkeskommunikation, åtta år av att älska att jobba ”live”, landar i en ännu starkare ambition att utveckla våra kunder, oss själva och vår bransch. Vi är laddade till tänderna, vi är engagerande, ledande, nära. Sugen på att hänga med på resten av resan? Kontakta oss gärna så berättar vi mer.

Janne Björge

VD Nine Yards